Gå till innehåll

Naso lituratus fråga


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi har en Naso lituratus som vi haft i drygt 3 år ungefär. I dagslägt är den uppskattnignsvis runt 15cm. På skansenakvariet såg vi en mycket grann lituratus med riktigt vacker stjärtfena med långa "spetsar".

Min fråga är om detta dels är något som bara förekommer på ena könet eller om detta gäller alla lituratusar oavsett kön.

Om så är fallet...ungefär vid vilken ålder/storlek börjar dessa vackra former synas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer en utan egen erfarenhet och svarar, men det jag läst om elegans,vet att det handlar om lituratus men är nästan samma kirurg, och diverse bilder visat behöver de komma upp lite i storlek för att fenorna skall komma. Är eran 15 cm är det väl några centimeter kvar innan de börjar visa sig, men inte överdrivet många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Jag antar att elegans och lituratus är mer eller mindre "samma" fisk med olika färgteckning på ryggfenan.

Vi får vänta och se. Det har iallafall hyggliga utrymmen att växa på då karet är 230x60x60.

Förövrigt trodde vi den höll på att lämna in. Den stod i eller intill en grotta. Andades relativt snabbt och hade konstant munnen öppen. Åt inget på flera dagar och var väldigt mörk i färgen.

Vi misstänker att den blivit skrämd...ev av våran lille son på 1½ år. Varje gång han kom till karet idag så gömde sig fisken..när jag varit vid karet själv har fisken varit framme...kanske, kanske inte är det han som är boven i dramat och ingen sjukdom..?

Idag ser den dock ut att ha återhämtat sig då den ätit både pellets och artemia. Den har fått tillbaka sin normala färg och simmar i hela karet...riktigt skönt då det är en av de fiskar som varit mig trogen sen jag startade med salt för drygt 3 år sen ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...