Gå till innehåll

Hjälp - Indragna Euphyllia polyer


Gierth

Rekommenderade inlägg

Sorry, blev långt, men ville beskriva det ordentligt för er Saltvattens Doktorer :-)

Jag har 2 st Fackel Koraller (E. Glabresence) samt 5 st "vanliga Euhyllia" med kortare tentakler. Problemen började helt plötsligt i går morse, tidigare har alla Euphyllior varit karets stolthet, med långa böljande polyper. Nu har alla "vanliga" nästan helt dragit in polyperna, det är bara Glabrecense som har polyperna ute, men långt från så mkt som de brukar. Det var inte bättre i dag, snarare sämre!

Resten av korallerna ser ut att må minst lika bra som tidigare. Alla Acroporer har polyper ute som vanligt. När jag verkligen kollar noga har några Finger-Montipora dock lite mindre polyper och några Fungia har "dragit sig tillbaka" (men det känns mer som normala skiftningar vid tex. korallkrig).

Jag har normalt stabila värden (pH 7,8-8,1, kH 10, Ca 420, Mg 1250, Fosfat 0,015-0,03, K 360-400) men upptäcket för ett par veckor sedan att jag nog har snarare 50 i nitrat än de 8-10 som jag trott efter att jag köpte supertestet av Leffe på Triton. Började också få en del av det där jobbiga kanelbruna pudret på stenarna (kiselalger? dinosar?). Sist hjälpte det med kalkvatten och FaunaMArins absorbent FoSil. Kör sedan flera månader med ca 0,5-1 liter kalkvatten per dag. Efter att ha snackat med Leffe började jag för en vecka sedan lite försigktigt köra hälften FoSil/hälften Rowa i Fosfatreaktorn (båda är ju järnbaserade, men FoSil tar Fosfat mycket sämre, men Silikater bättre - så detta blev en medelväg). Jag mätte Nitrat i kväll (lite svårt utan dagsljus) och fick det till 30 (var 50 i lördags). Fosfat fick jag till 0,015, vilket snarare var ca 0,03 i helgen.

Kör Ca/Mg med Ballingmetoden.

Jag kör inte Zeovit, men doserar Korallenzuchts produkter: Xtra, Kaliumjodid/fluorid, Aminosyror, Coral Vitalizer, B-balance, Kalium, Jod (mkt lite). Ibland med Coral Snow. Har kört Zeospur2 mkt försiktigt några gånger, men sista var ca 14 dagar sedan (ska ge fn. i det om jag nu har höga Nitratvärden)

Ca 2-3 ggr i veckan doserar jag 4-5 droppar Fauna Marins bakterier (de i ampull) och varje dag ca 1 ml (max 1,5) FM:s UltraBak som näring för bakterierna.

Själv har jag följande möjliga teorier på Euphyllia-problemet:

  • Med FoSil-stenarna (är små järnhaltiga stenar) längst ned i Fosfatreaktorn och Rowan som lock ovan har jag ofrivilligt skapat en sorts nitrat/fosfat filter a la ZeoVit efersom jag kört pumpen på/av ca var annan, var tredje timma. Har då för snabbt kört ner näringsvärdena.
  • Hittade min Fromia sjöstjärna död och sönderfallande i går morse - kan ha förorenat vattnet.
  • Något av de spårämnen jag doserar tål inte Euphylliorna (men jag har inte ändrat nått och de var helt OK för tre dagar sedan). Kan ju har lagrats upp, men reaktionen kom ju så plötsligt.
  • Någon har startat korallkrig som just Euphyllia inte klarar.

Känns som svår nöt och kan ju försvinna av sig självt, men blir orolig när alla reagerar samtidigt.

Någon som har tankar och teorier? Ska jag få panik - är jag på väg mot nån krasch?

/Gierth

(lite hispig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är nog nitraten i alla fall. Attiken att den var så hög och jag som gick i tron att den var på lugna 7-10 (AquaTest heter testet väl mitt gamla test - hum, inge vidare...).

Jobbar för mycket - hinner inte byta vatten, suck! Kanske i morgon kväll. Får köra en rad 10%-are de närmaste dagarna som Stig sa.

Annan teori: Kan det vara absorbenterna FM FoSil och Rowa som på nått vis reagerat med varandra, eller frigjort något onyttigt... Men låter långsökt.

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...