Gå till innehåll

Tankar och idéer om luftflöde


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag är i gång med att bygga ihop en 6x54W T5-ramp och har en liten undran till er alla.

Min tanke är att i kortsidan på rampen sätta stansat galler där luften tar sig in, och sedan låta den gå ut genom antingen 2x120mm eller 4x80mm fläktar i mitten på rampens ovansida, eller så gör jag bara så att jag låter långsidor och gavlar vara intakta och sedan stansar ut ett galler på ovansidan istället.

Som det är idag så har balasterna suttit inne i tajta balkar i aluminium, utan någon som helst kylning, så jag kanske tar i när jag ändå kommer ha större luftutrymme runt balasterna nu?

Vad tycker ni, och varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ballasterna har drygt 90% verkningsgrad. De avger alltså runt 10 watt var. Och de är specade för driftttemperatur 45 grader misstänker jag. Det är alltså mycket större idé att kyla lysrören som har högst verkningsgrad vid 30 - 35 grader. De har värmeavgivning runt 50 watt och sitter med en reflektor över som håller varmluften kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en ramp med 4x80mm fläktar på sidan som blåser in över rören ger bättre ljus och längre livslängd på rören? Då får det bli en sluten låda som jag funderade lite på i början.

Tack Stig! Alltid intressant o få lufta sina idéer ibland. :)

Skulle det kanske löna sig att med 10cm mellanrum borra hål i ovankant på reflektorn för att på det viset få ut en del av värmen som annars kan stanna kvar runt rören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...