Gå till innehåll

Alu eller järnbaserad fosfatremover


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Läste precis ett inlägg att det inte finns några "riktiga" diskutioner så därför

tänkte jag få igång en diskution ang. fosfatremover.

Har själv läst lite här på SG om remover men inte riktigt fått riktiga svar.

Var för någon dag sen och frågade om Alubaserad FFR och fick av min förvåning

svaret att det är ingen som vill ha det längre, en gammal lösning.

Däremot hade dom Alu baserad FFR hemma, mängder. Varför det, när ingen vill ha det?

Så vilket skall vi använda? Har läst att AFFR är mycket aggresivare är JFFR, stämmer?

Är det bättre i vissa läge, läste Mitt bruna akvarie som bytte från J till A med eventuellt

bra resultat. Bengans 250L ZEOkar köpte det för ett tag sen, lyckades Bengan?

Nå kan vi ha en lung och sansat diskution utan påhopp om vi har olika uppfattningar?

/Johan

PS. Använder själv Järnbaserad FFR DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en tråd i ämnet. ;)

https://saltvattensguiden.se/topic/16707-aluminiumbaserad-vs-j%C3%A4rnbaserad-fosfat-remover-vad-b%C3%B6r-man-k%C3%A4nna-till/

Och ja, alubaserad är aggressivare i den mån att det tar bort fosfaten snabbare, och blir mättad snabbare. Kan oxå släppa tillbaka en del fosfat till karet. Bör bytas ofta, kanske en gång i veckan i början.

Järnbaserade är långsammare i upptagningen, men släpper sällan tillbaka fosfater till vattnet.

Bör kanske bytas en gång i månaden.

Mao, har man mycket fosfat och vill bli av med det snabbt, använd alubaserad.

Alubaserad är väl inte att rekommendera i etablerat kar då man oftast har mycket koraller mm. som är känsliga mot snabba förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har minskat cyanon avsevärt och även fått bättre färg på korallerna efter det att jag bytte till Alubaserad. Fosfatvärdet har hela tiden legat på noll med både Rowa och Salifert test men på korallerna syns skillnad när det är dags att byta medium och några dagar efter det är bytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har har jag bra praktisk erfarenhet. Mitt kar har varit igång i 2 år och jag har hela tiden haft fosfatproblem. Det är först senaste tiden jag kan mäta noll. Jag har gjort åt nästan en hel skottkärra med fosfatremover och det är svindyrt.

Precis som skrivits ovan så är den alu baserade aggressivare och därmed snabbare. Den järn baserade kanske känns tryggare eftersom den enligt utsaga inte släpper tillbaka fosfat i karet när den är mättad. Det sistnämnda tror jag dock inte riktigt på. Har läst vid något tillfälle att den visst gör det. Vad som är sant eller falskt vet jag inte.

Det känns som att järn i karet under en längre tid bör skapa problem med skitalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...