Mattias Postat 28 februari 2009 Postat 28 februari 2009 Japp den har stått igång i en vecka. Har läst manualen både på Engelska och Tyska, men jag får ingen kläm på den.Antingen skummar den över, eller så tömmer den röret till hälften vattnet vandrar lixom upp och ned i röret Ni som använt dessa, har ni några stalltips ? Citera
Mattias Postat 8 mars 2009 Författare Postat 8 mars 2009 Ingen som använder en Ac 1000 skummare ?? Citera
Moose Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 en skummare kan behöva lite tid att gå in sig, om du gör så den skummar över, det är inte så att den lugnar ner sig efter ett tag? Citera
Mattias Postat 8 mars 2009 Författare Postat 8 mars 2009 Jag har testat div inställningar, och enda ggn den inte skummar över är när jag lägger skumkanten mitt i den gråa gängdelen. Men då kommer det inte upp skum i skummarkoppen, och så himla rent vatten borde jag inte ha..... Citera
DaTrucka Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 Ställ in nivån precis så den inte skummar över, vänta några dagar och se vad som händer. Det brukar vara ganska lagom startinställning på dom flesta skummare. Citera
Mattias Postat 8 mars 2009 Författare Postat 8 mars 2009 Skummar över vart ? I koppen eller i stigarröret när koppen är av ? Citera
Mattias Postat 8 mars 2009 Författare Postat 8 mars 2009 Det är ju omöjligt, provade idag. Nån timma senare var koppen tvärfull, trots att nivån var längst ner i röret på koppen. Citera
Moose Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 då får du hålla koll på skummaren en stund, var hemma en hel dag, töm koppen direkt den blir full o se om skummaren lugnar ner sig efter ett par timmar. Citera
DaTrucka Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 Nu har jag inte samma skummare, men min brukar bete sig så när jag limmat korall eller om jag byter filtervadd och inte sköljt av den ordentligt. Då brukar jag få tömma koppen några ggr under ett par timmar.Gör som moose säger håll ett öga på den en dag, när det skummar så den fyller koppen på ett par minuter så skruvar du ner den lite. Citera
Mattias Postat 8 mars 2009 Författare Postat 8 mars 2009 Det är inte det att jag inte kan ställa in en skummare, det är just den här som djävlas med mig. Citera
DSB Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 Jag har 2 st 1000 V skummare och jag har tagit bort ventilen som styr luftinflödet (den som sitter överst på luftslangen) på bägge skummarna, jag använder mig enbart av kulventilen/kranen för att ställa in korrekt nivå av skumpelaren i stigröret.Förr så använde jag mig av luftventilen för att justera skummpelaren i stigröret, idag har jag gått över till ovan beskrivna variant.Brukar ta ca 10-15 minuter att få in rätt inställning, efter varje justering måste man vänta några minuter innan man ser hur mycket den skummar.När min första 1000 V skummaren var ny så tog det några veckor innan den fungerade korrekt, berodde förmodligen på bristande erfarenhet och lite material att skumma. Citera
Mattias Postat 9 mars 2009 Författare Postat 9 mars 2009 Hur långt utloppsrör har du, och vilken pump sitter på skummaren ? Citera
DSB Postat 9 mars 2009 Postat 9 mars 2009 De pumpar som sitter på skummarna är de orginalpumpar som följer med skummaren (Eheim).Utlopps röret från den yttersta 90 gradersböjen är 23 cm. Citera
DSB Postat 9 mars 2009 Postat 9 mars 2009 det är 1060 (1260).1062 (1262) brukar sitta på 2000 V. Citera
Mattias Postat 9 mars 2009 Författare Postat 9 mars 2009 Fick rek av Peter att köra en 1062, då han tyckte det var klent m 1060 på 1000v´n Citera
DSB Postat 9 mars 2009 Postat 9 mars 2009 Fick rek av Peter att köra en 1062, då han tyckte det var klent m 1060 på 1000v´nja, han om någon borde ju veta hur det är.Men som sagt mina bägge skummare fungerar alldeles utmärkt med 1060 (1260).Om du har bytt till en strkare pump, så kan det vara orsaken till ditt problem. Dvs med en starkare pump så borde enligt mitt resonemang inställningarna/justeringarna bli känsligare, därmed bli lite svårare att hitta rätt inställning.. Citera
Mattias Postat 9 mars 2009 Författare Postat 9 mars 2009 Nää jag kör med 1060 pumpen till min 1000V, nu får den gå denna veckan ut. Sedan kastar jag den på tippen...... Citera
Jaken Postat 9 mars 2009 Postat 9 mars 2009 Tråkigt Mattias att du inte får den att fungera. Min alldeles personliga uppfattning är att AC inte riktigt hängt med i utvecklingen. De hade väll sin storhetstid när hobbyn var ganska liten fortfarande dvs ungefär när du hade din butik i slutet av 90-talet.Spara pumpen och sälj resten som reservdelar för PVC rör. Kanske kan du bygga en durso eller någon annat användbart av bitarna. Citera
Mattias Postat 9 mars 2009 Författare Postat 9 mars 2009 Joo man blir lite bitter, de som kör med dem lovordar dem dock. Vi får se vad framtiden hittar på, den är ju eg lite för liten till min burk. Citera
xstream Postat 16 mars 2009 Postat 16 mars 2009 Jag ahr en ac 1000v, och ahr tagit bort inställningsventilen för luftflödet och har kranen på max, kör denna till ca 1200 liters system och har aldrig haft poblem med att den skummar för mycket eller liknande, är det rätt höjd den står på i sumpen? Jag har kranen för vattentillförsel på max och det funkar kanon för mig. Citera
Mattias Postat 16 mars 2009 Författare Postat 16 mars 2009 Jag har konstaterat att det är mitt vatten, som är boven i dramat. Skummaren funkar hur fint som helst, hemma hos kompisen. Citera
HS-84 Postat 19 mars 2009 Postat 19 mars 2009 Jag har konstaterat att det är mitt vatten, som är boven i dramat. Skummaren funkar hur fint som helst, hemma hos kompisen.Hejsan, menar du då att du har för rent vatten eller? Citera
Doris Postat 19 mars 2009 Postat 19 mars 2009 Hejsan, menar du då att du har för rent vatten eller?Ja de kan man säga, skummaren har stått hemma hos mig o skummat hur mycket som hälst, o Mattias har haft min Ati200 skummare hemma hos sig o den har inte häller skummat något på 3 dagar hos han Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.