Gå till innehåll

Svårinställd Aquacare 1000V, hjälp !


Mattias

Rekommenderade inlägg

Japp den har stått igång i en vecka. Har läst manualen både på Engelska och Tyska, men jag får ingen kläm på den.

Antingen skummar den över, eller så tömmer den röret till hälften vattnet vandrar lixom upp och ned i röret :( Ni som använt dessa, har ni några stalltips ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat div inställningar, och enda ggn den inte skummar över är när jag lägger skumkanten mitt i den gråa gängdelen. Men då kommer det inte upp skum i skummarkoppen, och så himla rent vatten borde jag inte ha.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte samma skummare, men min brukar bete sig så när jag limmat korall eller om jag byter filtervadd och inte sköljt av den ordentligt. Då brukar jag få tömma koppen några ggr under ett par timmar.

Gör som moose säger håll ett öga på den en dag, när det skummar så den fyller koppen på ett par minuter så skruvar du ner den lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st 1000 V skummare och jag har tagit bort ventilen som styr luftinflödet (den som sitter överst på luftslangen) på bägge skummarna, jag använder mig enbart av kulventilen/kranen för att ställa in korrekt nivå av skumpelaren i stigröret.

Förr så använde jag mig av luftventilen för att justera skummpelaren i stigröret, idag har jag gått över till ovan beskrivna variant.

Brukar ta ca 10-15 minuter att få in rätt inställning, efter varje justering måste man vänta några minuter innan man ser hur mycket den skummar.

När min första 1000 V skummaren var ny så tog det några veckor innan den fungerade korrekt, berodde förmodligen på bristande erfarenhet och lite material att skumma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick rek av Peter att köra en 1062, då han tyckte det var klent m 1060 på 1000v´n

ja, han om någon borde ju veta hur det är.

Men som sagt mina bägge skummare fungerar alldeles utmärkt med 1060 (1260).

Om du har bytt till en strkare pump, så kan det vara orsaken till ditt problem. Dvs med en starkare pump så borde enligt mitt resonemang inställningarna/justeringarna bli känsligare, därmed bli lite svårare att hitta rätt inställning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Mattias att du inte får den att fungera. Min alldeles personliga uppfattning är att AC inte riktigt hängt med i utvecklingen. De hade väll sin storhetstid när hobbyn var ganska liten fortfarande dvs ungefär när du hade din butik i slutet av 90-talet.

Spara pumpen och sälj resten som reservdelar för PVC rör. Kanske kan du bygga en durso eller någon annat användbart av bitarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ahr en ac 1000v, och ahr tagit bort inställningsventilen för luftflödet och har kranen på max, kör denna till ca 1200 liters system och har aldrig haft poblem med att den skummar för mycket eller liknande, är det rätt höjd den står på i sumpen? Jag har kranen för vattentillförsel på max och det funkar kanon för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, menar du då att du har för rent vatten eller?

Ja de kan man säga, skummaren har stått hemma hos mig o skummat hur mycket som hälst, o Mattias har haft min Ati200 skummare hemma hos sig o den har inte häller skummat något på 3 dagar hos han

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...