Gå till innehåll

beatrixx första kar


beatrixx

Rekommenderade inlägg

köpte ett beg.clownhotell på 58l i helgen och startade upp det i söndags med levande sten och levande sand. Jag köpte vatten från bromma men såg sen i några trådar att dom inte ska ha så bra vatten. Ska jag i fortsättningen blanda eget eller kan jag fortsätta köpa av dom, känns ju änklare att bara köpa vatten eller?

Sen så måste jag köpa lite tester och tänkte kolla vilka ni rekomenderar att man ska ha. Har inget levande änn förutom stenen och sanden såklart. Vill ta lite tester först för att kolla ifall det är okej att köpa lite räkor och turbosniglar så det blir lite rörelse i karet iaf.

Bifogar en bild på karet, den e tagen med min mobil så inte så bra kvalite tyvärr.

post-4439-14468916922272_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp tester för PH, fosfat, nitrit, nitrat. Och saltmätare om du inte har det.

Vänta hursomhelst med djur ett tag - vattenvärdena kan se bra ut idag för att vara skit imorgon. Det är så under inkörningsprocessen. Du måste mäta värdena under en lite längre period för att kunna se hur du ligger till i inkörningen.

Sen skulle jag vänta med räkor också tills det är lite mer stabilt - de är lite känsligare tror jag än de flesta snäckor och eremiter som är ett bättre alternativ som förstadjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var stenen och sanden också begagnad?

Att köpa färdigt vatten kan vara enklare ifall du inte har så stor avdunstning, men se då till att du får mätt värdena på vattnet i butiken innan de fyller din dunk. Annars är det kanske någon i din närhet som du kan köpa osmosvatten av, det finns ju en del saltisar i Stockholm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker: KH, nitrat och refraktometer för salt.

Komplettera senare med Ca och Mg. Stenen ser inkörd ut? Då får du troligen ingen nitrit-topp men bäst att vänta ett tag som sagt, du kan ju ta med lite vatten till affären så kan dom mäta där om du är osäker istället för att lägga pengar på ett test som bara används ett fåtal ggr.

Vet inte om jag någonsin läst om någon som haft problem pga lågt pH, snarare har dom fått problem för att dom börjat meka med kemikalier för att höja pH till "det det ska vara". Ligger KH bra så är det troligen inget problem. Sen ogillar jag också dom billiga pH-testerna som är svåra att läsa av, tycker alltid mina Salifert visat under 8.

Salifert, Elos och Tropic Marins tester är det som "gäller".

Lägg pengarna på refraktometer och en liten burk fosfatremover, men känner du att du har för mycket pengar så kan du ju köpa dom andra testerna med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stenen och sande köpte jag på bromma i söndags. va där och tog vatten värden idag och det såg bra ut. kom hem med två turbosniglar, eremiterna va slut så det fick bli två putsräkor oxå.

tack för tipsen om testerna ska införskaffa det snarast.

kommer lite nya bilder på turbosarna och räkorna.

post-4439-14468916933166_thumb.jpg

post-4439-14468916933321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina räkor ömsade skal inatt och jag blev smått skrämd när jag såg mina söta räkisar ligga döda på botten tills jag fick syn på dom levande bakom min ls. :)

har tagit lite bilder på lite liv i karet och skulle gärna vilja veta vad det är och om det är bra eller dåligt för karet.

bild1 det är 5 st bruna runda grejer som sitter ihop. dom drar ihop sig lite då och då så dom blir mera boll liknande.

bild2 tror det kan vara små glasrosor men är inte säker. dom sitter på ett skaft och det är "fingrar" som sticker ut i en cirkel. sen är det nått hårt som ser ut som snäckskal som vuxit fast i stenen.

bild3 ser ut som om det är trådar som kommer ut ur ett hål. dom vajar med i strömen och drar in sig i hålet om man lyser med en ficklampa på den eller om man rör sig snabbt utanför karet.

bild4 ser lite svampaktigt ut med porer eller liknande på hela. vet inte om den e mjuk eller hård, men jag tror den e hård för den rör sig inte i strömen.

ledsen för den dåliga bildkvaliten men dom e tagna med min mobil. ska försöka leta upp min kamera.

post-4439-14468916970492_thumb.jpg

post-4439-14468916970599_thumb.jpg

post-4439-14468916970702_thumb.jpg

post-4439-14468916970806_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite sisådär med bildkvaliteten, ja. Men lite tips om bild 2 är att det skulle kunna vara rörmaskar. Det finns massor med arter i olika storlek och färg. Små sorter är väldigt vanliga liftare med LS. Kolla lite här:

http://se.reeflex.net/kategorie/68.html

Hårda snäckskalet skulle ju kunna vara en mussla, död eller levande.

Och det är nog troligt att det svampaktiga är just en svamp. Också vanliga liftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va och köpte två blue legs eremiter idag på triton. dom va väldigt snälla och hjälpte mig välja lite tester oxå. kommer med värden imorrn. fick även med lite större snäckskal gratis så tack så mycket triton!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min ena putsräka håller på att äta upp min ena eremit. han har alltid varit lite aggresiv mot den andra räkan oxå men trodde inte han skulle äta upp en av mina nya eremiter. :ledsen: nån som vill byta en elak räka mot nått fint kanske?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...