Gå till innehåll

Kompaktlysrör


Snirrevirre

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nån som kan ge mej o "Saltbiff" tips på bra butik "internetshopp" med de lysrör hon o jag kommer behöva köpa. Jag vill ju gärna köpa "värsting" på en gång.

Är intresserad av koraller o anemoner som sagt. Jag har ju molly o hon guppy hotell!!

Så ger mej/oss gärna namn på dessa, är ju så grön än på det här, så svårt att leta rätt på bra/rätt info.

Gärna tips på hållbara blå dioder som är lätt placerade oxå, det e ju läckert kvälls/nattetid.

Idag blir det en tripp o läska sig på korallfisken, trist att gubbarna inte är mer info vänliga där!!

Nån som vet bra butiker i omnejd av Motala?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton har lysrör. Själv har jag 50/50 vitt/blått 2st och 100% vitt som jag köpte hos Triton.

Blåa dioder köpte jag på Kjell & Co som jag monterad på ett vp-rör 10mm och en trafo till det.

Blir riktigt häftigt skimmrande ljus precis som mh. Jag har 10st till mitt 64L.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton har lysrör. Själv har jag 50/50 vitt/blått 2st och 100% vitt som jag köpte hos Triton.

Blåa dioder köpte jag på Kjell & Co som jag monterad på ett vp-rör 10mm och en trafo till det.

Blir riktigt häftigt skimmrande ljus precis som mh. Jag har 10st till mitt 64L.

/Johan

http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=100

Vilka har du köpt? Vilka är stora (till molly) respektiva små (guppy hotell)

det ser ju inte ur som dessa är 50/50, hmm

Dioder verkar som man nästan kan ta lite vad som, där man hittar billigt. Ska ju leta rätt på även till mitt stora söttvatten oxå! men måste va vattensäkert bara.

Tjipp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Är intresserad av koraller o anemoner som sagt. Jag har ju molly o hon guppy hotell!!

Vad hade du tänkt på för "anemoner", dom riktiga är nog inte så lämpliga för så små burkar med de ljuset(och dom är inte så nybörjarvänliga)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du tänkt på för "anemoner", dom riktiga är nog inte så lämpliga för så små burkar med de ljuset(och dom är inte så nybörjarvänliga)

//NiXoN

Skivanemoner, Så vitt jag sett på art registret så har jag sett flera färggranna som stått under svårtighets grad 1,2,3

Man får ju se till att kolla upp innan man köper som sagt vad de har för storlek, krav o svårighetsgrad

:D:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivanemoner bör inte vara några problem att hålla i så små burkar!

Det föregående skribent menade var nog riktiga anemoner typ E. Quadricolor. Jag har en i mitt Clownhotell och den verkar trivas alldeles utmärkt! Dock vandrar den runt en klipphylla lite fram och tillbaka (5cm) och byter sin fästpunkt mellan dag och natt så de fick bli lite om möblering för att skydda mina skivor. Dessutom blir den stor! Så ska du skaffa en äkta anemon i en så liten burk får den vara tänkt som mittpunkt i densamma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom rören som skulle passa bra i ditt molly är ju 36W rören. Tyvär är dessa svåra att få tag på i Sverige. 55w sitter ju i RSM vilket gör dom lättare att få tag på, även 11w, 16w(clownhotell) samt 24w tror jag inta ska vara några problem. Lite dåligt urval i färger bara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det en riktigt bra början och dom kommer att göra sig väl i din burk.

Blev bara lite fundersam när du började prata om anemoner;)

//NiXoN

haha jo jag hörde på stämningen att du va lite "het"-haj-

Som sagt har jag hållt på tilläckligt många år inom sötvatten för att va fullt medveten om att man inte kan ha vad som helst i burkarna;)

Är sån som gillar läsa på riktigt mycket innan jag ger mej på saker o ting.

Finns ju säkert en hel del andra anemoner i lämplig storlek o form med mycket färg!!

Man får ju helt enkelt se till att sätta vissa högre upp dessutom, om de nu inte flyttar runt själva dessutom ;)

ser riktgt fram mot att starta upp!!

men det kommer dock dröja ett tag, men det är lite av charmen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom rören som skulle passa bra i ditt molly är ju 36W rören. Tyvär är dessa svåra att få tag på i Sverige. 55w sitter ju i RSM vilket gör dom lättare att få tag på, även 11w, 16w(clownhotell) samt 24w tror jag inta ska vara några problem. Lite dåligt urval i färger bara....

Ser att du bor i linköping. Alltid kul med folk i närheten att dela erfarenheter med osv.

Ska till linköping i eftermiddag, korallfisken o läska sig lite ;).

Dock e ju gubbarna inte så info vänliga tyvärr, mer säger att man kan ha vad som märkt jag.

Vet du några sidor som man kan söka efter just de rören?

menar du att 55w som du har kan va för starka, för stora eller bara att 36w är mera lämpligt i mitt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar att 36w är max bad du får plats med... I orginalrampen då menar jag..

Jag köpte på korallen.dk. Kommer dock aldrig att göra det igen då dom är ruskigt snikna o svåra att ha o göra med. Dom lovade mig ersättning för ett rör som var paj när jag fick det. Skulle få det på min nästa order men när dom skickade den så hade dom inget rör hemma så då fick jag inget!!!! Skitbutik... Men billiga är dom på vissa grejer...

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror dom blir lite långa för ett molly, det är standard T5=549mm långt rör...

//NiXoN

Okey de finns alltså inte i storlek till molly, vilket jag hade hoppats på....

Tycker det känns bök att försöka bygga in ett rör till då jag inte vet hur jag ska få tag på en sockel osånt till ett extra...

Skit svårt när man inte är haj på sånt där:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvär är det 36w eller 24w Compaktrör som gäller om man ska ha lite skapligt ljus i ett så smalt akvarie. Eller en lampa då, men mh får ju gärna vattnet att koka i en sån liten burk..... http://korallen.dk/product.asp?product=1315

En sån köpte jag... Bänner o pressar så får rören precis plats ;)

Kikade på den oxå!

Du har det i ett molly alltså... Då är det bara lite våld som behövs för o maka ner det o allt är med så att säga? Man tar bara bort det gamla som sitter, kablar o allt antar jag.

Hur gjorde du med dina fläktar, är orginal kvar? Mina låter när man slår på belysningen, blir tysta efter en stund, så funderar på att byta ut dem, kanske till några med bättre drag, rädd att det kommer blir för varmt annars.

Det bör väl finns i data butiker antar jag.

Många vänder på dem, blir det mera kylning då eller går värmen mera neråt? Hänger inte riktigt med varför man vänder fläktarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade på den oxå!

Du har det i ett molly alltså... Då är det bara lite våld som behövs för o maka ner det o allt är med så att säga? Man tar bara bort det gamla som sitter, kablar o allt antar jag.

Hur gjorde du med dina fläktar, är orginal kvar? Mina låter när man slår på belysningen, blir tysta efter en stund, så funderar på att byta ut dem, kanske till några med bättre drag, rädd att det kommer blir för varmt annars.

Det bör väl finns i data butiker antar jag.

Många vänder på dem, blir det mera kylning då eller går värmen mera neråt? Hänger inte riktigt med varför man vänder fläktarna.

Jupps, har dom i ett molly, man får tälja bort lite gummi på socklarna för att dom ska få plats. tar du bort det röret som sitter i så får tvp 36w rör utan ombyggnad i orginalreflektorn. Eller två nya hål behöver borras för de nya lysrörshållarna.... Kan ju vara ide att ta bort reaktorn och gamla sockeln om man inta ska använda dom.

Jag kör med orginalfläktarna, har ca 24 grader i vattnet(2x36W+1x24W+1x11W), att man vänder på dom är väll för att salt inte ska ha sönder dom. Men gör man inga stora ombyggnader så tas ju luften utifrån rampen och sugs igenom ett stängt utrymme så då finns väll inte poblemet vad jag kan förstå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupps, har dom i ett molly, man får tälja bort lite gummi på socklarna för att dom ska få plats. tar du bort det röret som sitter i så får tvp 36w rör utan ombyggnad i orginalreflektorn. Eller två nya hål behöver borras för de nya lysrörshållarna.... Kan ju vara ide att ta bort reaktorn och gamla sockeln om man inta ska använda dom.

Jag kör med orginalfläktarna, har ca 24 grader i vattnet(2x36W+1x24W+1x11W), att man vänder på dom är väll för att salt inte ska ha sönder dom. Men gör man inga stora ombyggnader så tas ju luften utifrån rampen och sugs igenom ett stängt utrymme så då finns väll inte poblemet vad jag kan förstå...

Oj du har alltså fyra rör i ditt... Hur sjutton lyckades du pilla in det?

Har du bild på det någonstans?

Man ju liksom får så ljus som möjligt utan att behöva förstöra något i plasten, om det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta rätt på min tråd om mitt Molly så får du tips hur du moddar. Mollyt finns även som artikel i artikelregistret https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17275

MVH Lasse

Jo om du bara visste som jag läst den. Men jag e ju inte så haj på elektronik o sånt.

Har ju aldrig pysslat med det. Som att tala om för en icke häst intresserad o duktig ryttare att göra en galopp sluta i höger, haha!! -skrattar hysteriskt

Men iaf, ska se om man kan få komma o hälsa på en som fixat sitt molly!! Så man får lite tips. Men jag tror jag på ett ungefär har hajat hur jag ska ta mig för o vad jag ska köpa för lysrör.

Sen får det gå som det går!

Ska starta en tråd idag som får innehålla hela mitt projekt o mina frågor!! Så inga fler (remne) irriterar sig på att man gör flera forums inlägg -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska starta en tråd idag som får innehålla hela mitt projekt o mina frågor!! Så inga fler (remne) irriterar sig på att man gör flera forums inlägg -dans

Jag poängterade bara att många av dina frågor redan har blivit besvarade av andra i andra trådar. Använd sökfunktionen! Samt att det är inte nödvändigt att starta en NY tråd för varje fråga man har.. Förslagsvis, som jag nämnt till dig, så kan det ju vara en idé att starta en tråd för sitt kar (som ungefär 99.9% av resten gör här..) där man ställer sina frågor i. :-)

Skulle alla starta en ny tråd för varenda problem man har så skulle guiden bli en enda soppa av skräp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag poängterade bara att många av dina frågor redan har blivit besvarade av andra i andra trådar. Använd sökfunktionen! Samt att det är inte nödvändigt att starta en NY tråd för varje fråga man har.. Förslagsvis, som jag nämnt till dig, så kan det ju vara en idé att starta en tråd för sitt kar (som ungefär 99.9% av resten gör här..) där man ställer sina frågor i. :-)

Skulle alla starta en ny tråd för varenda problem man har så skulle guiden bli en enda soppa av skräp.

Yes Gestapo!!! Ska lyda!! Men jag har faktist surfat andra forum o där funkar det annorlunda sörru. Därför gör man som man brukar vet du!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ska man få starta en ny tråd om man känner att det främjar svaret. Det som jag tror remne menar här är att ofta så brukar man ha en tråd där man ställer alla sina nybörjarfrågor i, för att hålla allt samlat. Det är även lättare för andra att ha koll på vad man tidigare haft för problem/frågor så man slipper skriva upp sina data fler än en gång tex.

Sen är sökfunktionen underskattad, och det verkar som de flesta ställer frågor om och om igen utan att först göra en sökning. Har väl med att göra att det är enkelt och bekvämt att låta andra söka svaren åt en, jag gör själv det misstaget ibland, oftast på jobb. Enklare att fråga en kollega än att öppna en katalog som ligger på ens skrivbord. :)

Det är alltså inte fel att skapa en ny tråd när man undrar något eller vill dela med sig av det, så länge det inte går till överdrift. Var den gränsen går har nog de flesta rätt så bra koll på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...