Gå till innehåll

Öka flödet genom avrinningsslang?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Har precis gjort klart den sista delen i mitt sumpprojekt och blev lite förvirrad.

Har två kar. Vatten från huvudkaret rinner ned i kar 1 som står ovanpå kar 2 som har return till huvudkaret. Med kran kan jag stänga av så att vattnet istället för att först gå till kar 1 går direkt till kar 2 och jag kan då byta vatten i kar 1 för vattenbyten.

Kar 1 har en ytavrinning och ett dursoliknande system för att ta vattnet till kar 2. Men trots att rördmiensionerna är samma mellan huvufkar och kar 1 som från kar 1 till kar 2 så svämmar det över i kar 1. Slangen från 1 till 2 är bara delvis fylld med vatten.

Om jag med ord beskriver så blir det så här:

Hål borrat i sidan av kar 1 (i överrinnginskammaren). Genomföring i hålet och sedan ett T dirrekt på denna genomföring. Tanken är att sätta en hatt med ett litet hål i på ovansidan. Nedre utloppet i T:t går med slang till kar 2.

Varför rinner det så lite vatten genom detta så att kar 1 översvämmar? Går det att lösa eller måste jag bygga om det till nästa dimension av rör?

Hoppas detta blev begripligt. Har själv svårt att visualisera denna typ av beskrivningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luft, luft, luft - jag förutsätter att huvudkaret och kar 1 står i jämnhöjd och att du har en förbindelse mellan karen under vattenytan - annars förstår jag inte din beskrivning... Är det på detta sätt så måste du ha större avrinning från kar 1 (större dimensioner)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luft, luft, luft - jag förutsätter att huvudkaret och kar 1 står i jämnhöjd och att du har en förbindelse mellan karen under vattenytan - annars förstår jag inte din beskrivning... Är det på detta sätt så måste du ha större avrinning från kar 1 (större dimensioner)

MVH Lasse

Kar 1 är en del av min sump i källaren. Huvudkaret står en våning upp.

Totalt är det alltså 3 kar på höjden. Ca 50 cm från kar 2 till kar 1 och ca 2m fån kar 1 till huvudkar.

Dimension mellan huvukar och kar 1 är samma på minsta stället (slangkopplingar). Dock är det olika dimensioner på resten av rören.

Om jag fick upskatta så är mindre än 1/8 av röret mellan kar 1 och kar 2 fyllt med rinnande vatten. Resten är luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fallhöjd. Rördiameter, och hur de är dragna spelar klart in de med, men fallhöjd gör en jäkla skillnad. Skillnaden i fallhöjd gör att "suget" blir högre, och därmed kapaciteten större i Durson från huvudkaret. Vattnet har längre sträcka på sig att accelerera, om man vill beskriva det så. För att slippa borra större genomföring i dan andra baljan, stryp flödet från huvudkaret?

(Alternativet är att prova med en hävert i andra baljan. Om den "spolar" och väsnas kanske inte spelar så stor roll, om det är i källaren? Eventuellt, häng en smal hävert på utsidan av karet ned till nästa balja, och låt Dursun som inte riktigt hänger med i nuläget ta det som inte häverten orkar med?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bortser från at det kommer in vatten från huvudkaret.

Kar 1 och kar 2 har ju ungefär samma placering relativt varandra som en normal sump + huvudkar. Dvs samma korta fall. Hur får folk med "vanligt" system ned sitt vatten till sumpen om det kommer så stor del luft i röret?

Jag har möjlighet att strypa mängden som kommer till kar 1 via en kran. Får då ned resten direkt i kar 2 vilket är helt ok. Vill dock ha mer flöde mellan kar 1 och 2, så får testa hävert, alternativt borrar jag om (eller ett hål till).

Skall fota detta senare då jag ändå tänkt posta bild i sumptråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kar 1 och kar 2 har ju ungefär samma placering relativt varandra som en normal sump + huvudkar. Dvs samma korta fall. Hur får folk med "vanligt" system ned sitt vatten till sumpen om det kommer så stor del luft i röret?
Inte helt säker här, men fallet borde inte påverka mängden luft. Det är inte så att din durso helt enkelt släpper in för mycket luft? En annan dum idé, sätt dursons luftintag så att det hamnar under vatten när vattennivån stiger. Då börjar Durson fungera som hävert tills luftintaget frigårs (och då torde luftintaget ge ifrån sig ett ljudligt sörplande, eventuellt ett visslande.) Se bara till så att sump nummer två klarar av att svälja allt vattnet. Du har självklart kontrollerat så att flödet inte är blockerat längs vägen någonstans?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt säker här, men fallet borde inte påverka mängden luft. Det är inte så att din durso helt enkelt släpper in för mycket luft? En annan dum idé, sätt dursons luftintag så att det hamnar under vatten när vattennivån stiger. Då börjar Durson fungera som hävert tills luftintaget frigårs (och då torde luftintaget ge ifrån sig ett ljudligt sörplande, eventuellt ett visslande.) Se bara till så att sump nummer två klarar av att svälja allt vattnet. Du har självklart kontrollerat så att flödet inte är blockerat längs vägen någonstans?

B!

Huvudet på spiken!!

Jag höll fingret över hålet jag borrat i min hatt och genast gick det mycket mer vatten. Blev iofs lite väl högljutt, men det tyder på att jag skall prova med ett mindre hål. Tror jag har 3mm hål i hatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3mm är tokstort, så det kan mycket väll vara anledningen, även om det inte är helt rättvisande att sätta fingern över och stänga till helt (då gör du effektivt om durson till en hävert)

Gör som Moose skriver, ofta räcker det med typ 1mm's hål. (eller, limma en ventil, och anslut en slang och gör som jag skrev ovan för att få durson till att automatiskt bli hävert när nivån blir för hög. Riskerar som sagt att väsnas lite då och då.

BTW, Häverten är i det närmsta ljudlös. Det är när vattnet tar slut den väsnas. Det kan låta lite när den startar med, pga luft i röret. Durso / hävert hybrid borde vara relativt tyst. Eventuell ventil kommer behöva rengöras & justeras då och då.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3mm är tokstort, så det kan mycket väll vara anledningen, även om det inte är helt rättvisande att sätta fingern över och stänga till helt (då gör du effektivt om durson till en hävert)

Gör som Moose skriver, ofta räcker det med typ 1mm's hål. (eller, limma en ventil, och anslut en slang och gör som jag skrev ovan för att få durson till att automatiskt bli hävert när nivån blir för hög. Riskerar som sagt att väsnas lite då och då.

BTW, Häverten är i det närmsta ljudlös. Det är när vattnet tar slut den väsnas. Det kan låta lite när den startar med, pga luft i röret. Durso / hävert hybrid borde vara relativt tyst. Eventuell ventil kommer behöva rengöras & justeras då och då.

B!

Har tillfälligt tejpat hålet och tryckt ett 1mm hål i tejpen. Skall se om jag kan fundera ut ett sätt att göra som du beskriver. Durson är ju utanför karet i mitt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...