Gå till innehåll

RSM Studie av ljudet från belysningskylningen


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Som vi alla RSM-ägare känner till låter våra akvarium något.

I min mening är rangordningen bland bovarna till detta följande;

1. Skummare

2. Fläktarna som kyler belysningen

3. Cirkulationspumparna

Jag köpte in ett par fläktar för att byta ut original kylfläktar och gjorde en studie över detta igår.

Jag bifogar ett dokument som beskriver vad jag gjort och vilka observationer detta ledde till. Problemet är inte löst än, men några steg i rätt riktning har kanske tagits.

Gå lös på det och säg var ni tycker

Sammanfattning

Red Sea Max (RSM) akvariet är utrustat med två kylfläktar med avsikt att kyla belysningen för detta akvarium. Dessa har identifierats som källa till oönskat ljud och oväsen.

I ett försök att tysta akvariet köptes två datorfläktar in med samma fysiska dimensioner som RSM-fläktarna. Fläktarna som köptes var Fractal Design Silent Series 17dB Retail (förkortat FDS-fläktar). För att undersöka hurvida dessa, antaget tystare fläktar, skulle kunna kyla belysningen lika väl som RSM-fläktarna byggdes en enkel fläktprovrigg med kapaciteten att mäta det volumetriska flödet ut från fläktar av denna design.

Försök genomfördes och resultatet av dessa blev att FDS-fläktarna principiellt pumpade hälften luft av vad RSM-fläktarna pumpade. Det vill säga att FDS-fläktarna inte skulle ge samma kylprestanda som original RSM-fläktar. Vidare konstaterades det också vid enkel audibel analys att någon signifikant skillnad i ljudgenerering mellan fläktarna fanns inte.

Slutligen observerades också att ljudgenereringen från fläktarna ökade när de monterades i belysningskåpan, detta genom vibrationer som spred sig från fläkten till plastkåpan och skapade resonans. Detta är den huvudsakliga slutsatsen från studien – Att ljudgenereringen har inte med fläkt designen i sig att göra, utan att vibrationer som fortplantas ifrån fläkten och skapar resonans i belysningskåpan.

Undersökning av det fläktgenererade ljudet av belysningen på ett RSM 130 med försök till åtgärd.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med 60mm fläktar ist, tog bort dom gamla och satte dom nya utvändigt.

Dom nya flyttade mer luft och var betydligt tystare. Nackdelen med att ha dom utvändigt var ju att dom stack ut lite och så fick jag modda lite med min dremmel för att dom skulle få fritt blås.

Men efter det så lät fläktarna näst intill inget. Resonans fick jag extremt liten och knappt hörbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt bra Peter! Ser fram emot att få höra en effektiv åtgärd. Gärna då med en smidig DYI-guide.

Min ena fläkt har börjat gå igen efter att ha varit död sedan i höstas. Tyvärr går den inte jämnt och därför låter karet just nu värre än vanligt. Satt just och kollade efter hur man bytte fläktar och så kommer denna tråden upp. Kanon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack jonas,

Ja nä, jag lutar något åt Christians tankegång också, att fram med dremelen, och modda, men jag tror att RSM-original fläktar ska gå bra, bara man får upp dem på silikonkuddar eller något, så att vibrationerna dämpas ut.

Kanske att jag går mot 60 eller 80 fläktar. men jag vet inte än, ska först göra ett försök att montera RSM-fläktarna "externt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutligen observerades också att ljudgenereringen från fläktarna ökade när de monterades i belysningskåpan, detta genom vibrationer som spred sig från fläkten till plastkåpan och skapade resonans. Detta är den huvudsakliga slutsatsen från studien – Att ljudgenereringen har inte med fläkt designen i sig att göra, utan att vibrationer som fortplantas ifrån fläkten och skapar resonans i belysningskåpan.

Intressant och lite oväntat. Borde ju inte vara så svårt att fixa. Finns det mycket plats runt fläkten - får man in lite gummi, kanske en hederlig bred gummisnodd som sitter tight runt fläkten, som ett test?

Finns det plats att montera en tredje fläkt innuti kåpan? Kan vara bra att ha i sommar när det börja värma på lite tänkte jag.

Bra jobbat Peter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant och lite oväntat. Borde ju inte vara så svårt att fixa. Finns det mycket plats runt fläkten - får man in lite gummi, kanske en hederlig bred gummisnodd som sitter tight runt fläkten, som ett test?

Finns det plats att montera en tredje fläkt innuti kåpan? Kan vara bra att ha i sommar när det börja värma på lite tänkte jag.

Bra jobbat Peter!

Det finns inte plats att trycka ned en gummisnodd utan att man preppar fästet med dremel först. Fläkten sitter riktigt tajt fästet, och det är också därför som vibrationerna sprider sig så bra till kåpan.

Nu. Det jag vill framlyfta också var att när huven skruvades ihop dämpades resonansen lite - jag misstänker att hela konstruktionen blev styvare och egenfrekvensen höjdes.

Detta är det första utkastet av jobbet jag gjort. tänkte skicka ut det så får vi diskutera kring det. Det du citerar från mig, det är slutsatsen jag drog, men jag ifrågasätter mig själv varje kväll. Fortsättningen blir att montera fläkten utanför som tenkare gjort, sen ska jag se om det blir tystare, det hade varit trevligt med en handhållen dB mätare till detta, för än så länge är det subjektiv bedömning av ljudet jag gjort.

En tredje fläkt tror jag inte är dumt. Effektivt sätt är det en fläkt som kyler drosslarna, och en fläkt som kyler belysningen, om man tittar på hur reflektorn skärmar av de båda volymerna, men något jag märkte igår var att den luft som kommer ur fläkten som sitter i lysrörsfacket är mycket varmare, än den vid drosslarna, så jag har själv funderat på att klämma in en tredje fläkt, en till till lysrören.

Men jag vet inte, vad händer om man inte kyler lysrören? och vad händer om man kyler dem för mycket?

Det borde ha något med livstid att göra? men kan man kyla dem för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. intresant, jag visste inte alls att sådana fästen fanns färdiga, hade tänkt mig framkalla något själv från silikonsprutan.

bra input manne, nu känner jag mig nästan tvungen att leverera någon lösning på det innan tråden svalnar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...