Gå till innehåll

Trubbel med stjärnpolyp och skiva =(


Vandal

Rekommenderade inlägg

Min stjärnpolyp jag köpte i fredags visar inte sina polyper... har bara sett lite grönt (2mm) ur ett par av rören, i affären var den igång och hade alla polyper ute... tar det ett tag för den att komma igång eller är den stendöd? finns det nån lösning på problemet?

skivanemonen jag köpte samtidigt verkar ha kolat vippen totalt... den kröp ner i ett hål i stenen och jag plockade ur den igen, sen dess har den minskat ihop till en liten klutt och släppt ifrån sig massa slem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min stjärnpolyp jag köpte i fredags visar inte sina polyper... har bara sett lite grönt (2mm) ur ett par av rören, i affären var den igång och hade alla polyper ute... tar det ett tag för den att komma igång eller är den stendöd? finns det nån lösning på problemet?

skivanemonen jag köpte samtidigt verkar ha kolat vippen totalt... den kröp ner i ett hål i stenen och jag plockade ur den igen, sen dess har den minskat ihop till en liten klutt och släppt ifrån sig massa slem...

Koralldjur kan vara envisa, så att dom surar i ett par dagar är inte helt omöjligt. Men hur är dina vattenvärden, så det inte är något sådant som dom demonstrerar emot? Mina var blygare när karet var nytt, antagligen på grund av sämre värden då, medan nuförtiden brukar dom öppna upp sig några timmar efter dom kommit i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bruna sjärnpolyper som va en av dom första korallerna tog det väl en veckan om inte längre innan, den "blomma" ut helt.

Nu trivs den kanon bra efter ca 3 månader.

Köpte en grön i fredags den slog ut efter en timme.

Så ge den lite tid bara.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina gröna stjärnpolyper är också griniga, fick en fragg av Laggeman, men jävlar vad gnälliga de är,

först trodde jag de fick fel ljus eller något, men det hjälpte inte de griniga asen att man flyttade dem.. då försvann de igen..

nu har de stått två veckor och hälften är ute.. så jag vet fortfarande inte om fler kommer ut eller mina vattenvärden är dåliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just stjärpolyper tycker jag kan vara riktigt envist griniga rackare, hade några tidigare som var väldigt griniga vid förändringar så dom oroar jag mig inte alls för, att skivisarna är skrumpna är ju det jag mest funderar över, varför den beter sig så. Dom brukar ju vara ganska villiga att visa upp sig, kan ta nån dag, men sen brukar dom pumpa upp sig om det inte är för strömmt eller för starkt ljust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en begagnad stjärnpolyp och den fällde inte ut polyperna eller visade nåt tecken på liv på ca 2 veckor, trodde den bara va tjurig så nu i förgår så smulades den bara sönder =/

så om du har sjärnpolypen högt upp i akvarumet sätt den lite längre ner där det inte är så strömt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag får helt enkelt ge mig till tåls och vänta... antar att den lever så länge inte själva "mattan" börjar gråna och ramla sönder...

Skivan däremot klarade sig inte, den spydde ut allt sitt innehåll och löstes upp... eventuellt kan det ligga nån liten snorkråka och gömma sig nånstans, men det känns ju illa att köpa en stor och fin skiva på typ 10 cm som sedan bara kolar... men det är väl sånt man får räkna med att det händer... vem vet, om några månader kanske den dyker upp igen... dock är det skumt att den inte klarar att bli upplyft ur ett hål i en sten medelst avtvättad pincett, när man ser hur de fraggas med rakblad och dylikt...

nåväl, ska göra ett vattenbyte på en tredjedel när vattnet nått rumstemp imorgon och se om detta tar skruv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har stjärnpolypen slutat sura! Den tittar fram mer och mer allteftersom... nu hoppas jag att den börjar sprida sig också... stenen ser rätt tråkig ut utan variation...

Enda förlusten i den här laddningen blev skivan, men somsagt, smällar man får ta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...