Gå till innehåll

inkört på 7 veckor?hjälp någon!


Rekommenderade inlägg

hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor.

Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg.

Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv...

Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum.

Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på,

på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel?

Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat normalt att Nitrit värdet är på 0,1 ppm i 2veckor i sträck att det inte ''dippar'' ner till 0ppm?

o desamma med Nitrat?

Det bor 3 turbosniglar och 3 eremiter i karet som kutar omkring och verkar trivas hur bra som helst! Man kanske ska testa lägga i en liten firre o se om ''den'' överlever?

/Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har samma problem Nitriten har legat på 0.1 c:a 3 veckor men fiskarna och allt annat verkar inte bry sig, det är ju fortfarande inom gränsvärdena. Visst man kan ju alltid försöka ha så lågt som möjligt det är ju alltid bäst, Det finns ju också medel om man vill hälla i, kallas Snow någoting finns på butiken i Sumpan för att sänka Nitriten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni nitrirt så tyder det på att nitrifikationen inte fungerar optimalt. Tillsätt lite bakterier så ska ni se att det försvinner. Det finns dom som haft framgång med Sera Nitrivec, men skulle själv föredra ett preparat som är anpassat till saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...