Gå till innehåll

Onormala vsattenvärden?


volvotic

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag har ett juwel rio 125 med ca 18kg ls

*red sea prizm skummare

*korelia 4 streamer

*fluval fx5 den kör jag med aktivt kol, biobollar och biomax

*powerhead på 2000l/h

akvariet är nystartat sen 2 veckor och det finns sniglar och några erimiter samt en räka

mina värden är:

temp 26grader

salt 1,022

kh 9

ph 8,1

amm 0,2

nitrit 0,05

nitrat 60

fosfat 1,2

verkar detta normalt?

mina invånare verkar trivas gott iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte ha cyklat klart än då det finns både ammoniak och nitrit, men det är normalt. Lite högt i näringsvärden (nitrat och fosfat). Förhoppningsvis klarar djuren av de nivåer som finns i karet, men mår dom bra så går det nog bra. Kör du med osmosvatten eller kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte ha cyklat klart än då det finns både ammoniak och nitrit, men det är normalt. Lite högt i näringsvärden (nitrat och fosfat). Förhoppningsvis klarar djuren av de nivåer som finns i karet, men mår dom bra så går det nog bra. Kör du med osmosvatten eller kranvatten?

Jag kör kranvatten nu men de kommer bli en osmos inom de närmaste tror du kranvattnet är boven i dramat?

Ska göra vattenbyte i slutet av veckan hoppas jag får tag i osmos till dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju testa att mäta värdena i kranvattnet direkt så ser du om det finns något i det, finns orter där kran-vattnet kan ha upp till 50ppm (om inte ännu högre, speciellt på vårkanten med snösmältning osv.) i nitrat. Annars har du väl inte börjat mata allt för kraftigt än så det borde inte vara problemet, utan då är det att det finns nåt i LS:en. Men som sagt kranvattnet är en misstänkt i dramat just nu i.a.f..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör kranvatten nu men de kommer bli en osmos inom de närmaste tror du kranvattnet är boven i dramat?

Ska göra vattenbyte i slutet av veckan hoppas jag får tag i osmos till dess.

Det spelar ingen roll om du kör med kranvatten eller osmos vatten, ditt akvarium måste gå igenom cykle processen. Det tar ungefär 30 dagar att nå nitrittoppen för att sedan börjar övergå till nitrat.

Under tiden skall du endast ersätta avdunstat vatten.

Börjar du byta vatten innan cykle processen är klar försenar du den bara.

Det enda du skall göra medans ditt akvarie mognar är att insupa kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Årjäng skulle ha nitrat i vattnet har jag svårt att tro - men kolla med vattenverket. Jag tror att ditt höga nitratvärde är en funktion av dålig nitrattest och nitrit. Ammoniumvärdet på 0,2 i ett pH på 8,1 och temp på 26 ger ett ammoniakinnehåll på ca 0,015 ppm fritt ammoniak - inte dödligt men heller inte bra. Förutsätter att du kan lita på ammoniumvärdet och testen. Jag skulle använda en bakteriekultur varje dag och ge lite (obs lite) mat till räkan och de andra (med lite menar jag kanske 5-8 djupfrysta vuxna artemia) under ca 2-3 veckor. Får du inte tag i någon bakteriekultur för saltvatten så är min erfarenhet att nitrivec fungerar bra men ge begynnelsedoseringen (20 ml/100 liter) varje dag. Detta förfarande får ditt filter att starta igång - gör inga vattenbyte under inkörningsperioden. Jag skulle behålla ytterfiltret med den filtrering du anger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...