Gå till innehåll

ömsa skal?!


beatrixx

Rekommenderade inlägg

mina räkor har ömsat skal. blev jätte rädd först när jag såg mina räkor ligga döda. men som tur var hade dom ju bara ömsat skal. men nu till min fråga är det normalt att dom gör så? och hur ofta isf kommer dom göra det? ska man låta dom tomma skalen ligga kvar eller ta bort dom? sen upptäkte jag oxå en liten liten krabba som antingen är död eller har ömsat skal oxå. kan krabbor oxå ömsa eller är den död? och kommer alla skaldjur alltid ömsa samtidigt? hehe blev många frågor det här men jag hoppas det e okej iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min putsarräka byter skal ca en gång i månaden. Att låta det ligga kvar ska inte vara några problem för akvariet men jag brukar plocka ur det då de som du säger ser ut som en död räka medans det är helt och sen sprid ut över halva karet och ligger och skräpar ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ömsningen är bra. Tecken på att de trivs och får mat så dom kan växa. Min porslinskrabba hade nog inte fått så mycket föda i fångenskap för det hade hunnit börja växa alger på honom. Nu har han ömsat flera ggr och inga alger hinner få fäste. Eller så kanske det är bättre vattenkvalitet hos mig. Men det är absolut bra. Tror inte att alla alltid kommer ömsa samtidigt - är nog en slump/kombination med att de fått bättre levnadsförhållanden hos dig än de hade under frakten till Sverige och i akvariebutiken kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket för alla snabba svar. hoppas bara nu att krabban oxå har ömsat och inte gått och dött eftersom jag fick med han med lsen. läste på en tråd att man bör ha kvar skalen för att räkorna kommer äta upp dom, och få i sig massa bra ämnen. stämmer det? eller kan jag ta ur dom när jag kommer hem ikväll? det ser inte så roligt ut med två "döda" räkor i karet. är det okej att mata räkorna strax efter att dom ömsat? hehe lessen för alla knasiga frågor men tycker det är bättre att fråga än att anta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis efter de ömsat skal och ett par dagar där efter så är det nya skalet ganska mjukt vilket gör dem sårbara, och de gömmer sig för allt och alla så gott de kan. Du kan mata om du vill, men det är inte säkert att de kommer ut, utan väntar på att eventuell mat ska komma in bland stenen till dem.

Du kan med gott samvete plocka ur skalen om du vill, men det är inte skadligt för karet att låta dem ligga kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...