Gå till innehåll

Galaxea Astreata


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar ifall någon har erfarenheter/åsikter av/om Galaxea Astreata och hur den upplevs ibland dem som har haft eller har den.

Har hört att dess sweepers kan nå långt och att den kan bränna andra koraller riktigt illa om den kommer för nära. Kan det ligga någon sanning i det?

Euphyllia skulle inte heller stå särskilt nära andra koraller men mina har stått vägg i vägg med en massa olika sorter utan att bränna någonting.

Frågan blir därför riktad till er som har erfarenheter av korallen. Webb-hoppers som surfar fram att den bränns har jag inte så stor nytta av efter som det finns flera koraller som skall brännas men som inte gör det, inte märkbart i vilket fall som helst.

Tacksam för svar

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skaffade en här om dagen och placerade den en bra bit ifrån alla andra koraller. I morse så hadde ändå en "tentakel" nått fram till min hammar korall som då dragit in sig. Så den hadde ju uppenbarligen inverkan på den korallen och hammar korallen skall ju vara aggresivare, men mer erfarenhet än så har jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag plockade ned och flyttade karet hade jag en Galaxea astreata i ungefär 3 år, utan någon överdrift är det nog den mest aggressiva korall jag hitintills har haft! Det är alltså inte bara ett rykte att den bränns, den gör det! smiley11.gif(Fast för säkerhets skull skall väl tilläggas att det gällde den korallkoloni med Galaxea som jag hade och att det väl med ett visst mått av trolighet kan finnas undantag även för denna korall!?)

Korallens "sweepers" kan bli rätt långa (10cm+)och med tanke på att den förhoppningsvis växer så behövs ett rätt stort säkerhetsområde för att den inte ska skada och eventuellt döda andra koraller.

Det är en, i mitt tycke, mycket snygg och intressant korall som kräver ett visst mått av försiktighet vid placeringen. Annars har jag inte haft några problem med den och så snart jag hittar en ny införskaffar jag troligen den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ifrån andra koraller skulle du rekommendera att den sitter?

Kan den vara på botten om man har 2*250 Watts Mh lampor?

Mina är som en pingis boll samt som en tennisboll när de är ihopdragna.

Vilka förhållanden kräver den i form av ljus/cirkulation? Går det att ha den vid t.ex pumputblåset?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller ljus kan man väl generellt säga att de klarar ganska dåliga ljusförhållanden, min satt ungefär 40 cm från ytan under 1x250 W Mh. Släktet Galaxea är normalt ganska okänsliga för ljusförhållanden i naturen och nere vid botten med 2x250 W Mh torde inte vara några problem, förutsatt att karet inte är väldigt högt?

Personligen skulle jag nog försöka lämna ca15 cm i diameter runt korallernamen samtidigt vara uppmärksam på sweepertenktakler m.m. så att de inte sträcker sig längre ut, eventuelltbildar kolonierna inte så långa sweepers och då kan du minska på säkerhetsavståndet.Så, börja försiktigt och pröva dig fram.

Rent allmänt ska väl egentligen inte några koraller placeras rakt vid pumputblåset i och med att dettabildarväl onaturliga förhållanden, däremot klarar Galaxea ganska mycket ström ochbör placeras i ett område medoroligt vatten. Personligen skulle jag inte placerade vid ett pumputblås eller i direkt riktning från en pumputan i ett områdedär två pumpstrålar möts och skapar varierande strömriktningar exempelvis.

Förhoppningsvis hjälper tipsen något, men kom ihåg att det är generella råd baserade på vad jag läst mig till och de erfarenheter jag hade från min Galaxea och att det finns stor chans att de kolonier du har kan ha avvikande krav och beteende (i den mån man kan tala om beteende från koraller). Det bästa råd jag kan ge är att vara uppmärksam på korallens utseende och därefter eventuellt flytta på den, förändra strömmar m.m. för att skapa förhållanden som korallen trivs i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med: Tusen tack för råden och erfarenheterna.

Får helt enkelt försöka hålla den så långt bort som möjligt från alla andra koraller.

Det ända problemet är att jag har ett helt isolerat ställe där de skulle kunna sitta men pumpen sprutar mot rutan precis vid det ställerså det kanske inte är någon bra plan.

Tror du att mina "frags" av Galaxea kan skapa stora sweepers? De är ju endast som en pingis respektive tennis boll i storlek.

Övriga frågor som jag har fått genom lite studie på nätet är:

1. När är sweeperna oftast framme? Mina Caulestrea furcata drar fram sina under sena natten är det liknande med Galaxea?

2. Vet du ifall Galaxea använder sig av någon "lös" kemisk krigsföring gentemot knapp-polyper, mjukkoraller, LPS eller SPS? Det vill säga släpper de ifrån sig gifteri vattnet som kan skada andra koraller eller måste de komma i kontakt med motståndarna för att kunna skada?

3. Kan de skada fiskar?

4. Kan de förflytta sig?

5. Kan de bränna människor?

6. När de bränns släpper de då gift som kommer ut i vattnet så att man behöver använda renare som exempelvis aktivt kol?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara roligt att kunna vara behjälpligsmiley2.gif.

Om pumpstrålen går i rutan innan den träffar korallerna kan det vara ett ganska bra ställe i och med att det bör skapas ett oregelbundet flöde.

Huruvida de kan skapa stora sweepers så beror det nog lite på så att säga. Sweepers är en biologisk funktion som syftar till att minska konkurrensen från andra koraller och skapar tillväxtutrymme för kolonin genom utslagningen av de andra korallerna. Har du goda tillväxtförhållanden i karet som passar Galaxea är det troligt att fler och längre sweepers bildas och om tillväxtförhållandena är något sämre bör det bli färre och mindre sweepers. Svårt att ge ett svar som är annat än i princip ett antagande men ja, jag misstänker att dina koraller kan framställa ganska långa sweepers.

1. När är sweeperna oftast framme? Mina Caulestrea furcata drar fram sina under sena natten är det liknande med Galaxea?

Den Galaxea jag hade, hade framme sweepers i princip 24/7. Exempelvis faviteshar sällan framme sina tentakler under dagen men öppnar deunder natten, orsaken till detta är främst att det ofta finns en högre koncentration av zooplankton attäta under nattetid och har egentligen inget att göra med biologisk krigföring.

2. Vet du ifall Galaxea använder sig av någon "lös" kemisk krigsföring gentemot knapp-polyper, mjukkoraller, LPS eller SPS? Det vill säga släpper de ifrån sig gifteri vattnet som kan skada andra koraller eller måste de komma i kontakt med motståndarna för att kunna skada?

Faktiskt ingen aning även om jag misstänker att det förekommer. Antar dock att huvudparten av det brännande ämnet frigörs vid kontakt mellan sweeper och annan korall, då det troligen injiceras. Jämför nässelcellerna hos brännmaneter och hur de tränger in i offret.

3. Kan de skada fiskar?

Inte så vitt jag har erfarit.

4. Kan de förflytta sig?

Knappast genom egen inverkan, däremot så växer de ju förhoppningsvis.

5. Kan de bränna människor?

Inte så vitt jagvet, dock är det antagligen fullt möjligt att en överkänslig person kan reagera på nässelgiftet hos Galaxeans sweepers.

6. När de bränns släpper de då gift som kommer ut i vattnet så att man behöver använda renare som exempelvis aktivt kol?

Njae, vad som kan hända är väl snarast att stresshormon från den skadade korallen, bakterier som angripitden skadade korallen m.m i små mängder (eller i värsta fall större mängder jmfr RTN) kan spridas i vattnet men enligt mina erfarenheter brukar detta inte vara ett allvarligt problem, då det ofta är begränsade mängder som sprids då det är en begränsad yta som angrips. Förutom vid utbrott av RTNsmiley11.gifEtt problem kan förstås vara att en eventuellt döende korall ger upphov till en stor mängd vävnad som kan skada andra koraller.

Å andra sidan kan det ju vara bra att filtrera med aktivt kol nån gång i bland ändå...

Hoppas att det stillar en del av dina funderingar, lycka till med korallerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaren var bra och gav upphov till lite nya frågor och funderingar som jag är orolig över.

Det som jag funderar mest på är:

1. Ifall de kan släppa gift i vattnet eller om de måste vara i kontakt med korallerna för att de skall kunna skada?

2. Vad betyder RTN?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte att du behöver vara särskilt orolig för att Galaxea ska släppa gift direkt i vattnet utan det är direktkontakten som du behöver planera mot.

RTN är en sjukdom som drabbar bl.a. Acroporor och leder till snabb (ofta inom ett dygn) död för den drabbade korallkolonin. RTN misstänks bero på Vibriobakterier. När ett angrepp har inletts kan det motverkas genom snabb bortbrytning av den drabbade deleneller genom medicinsk behandling av den drabbade korallen. Det är också viktigt att flytta den drabbade korallen från karet eftersom infektionen gärna sprider sig!

Eric Borneman (korallforskare känd genom bla reefkeeping.com och sina böcker Aquarium Corals: Selection, Husbandry and Natural History och

A practical guide to coralsfor the reef aquarium, har skrivit ganska mycket om just RTN och andra korallsjukdomar). Gör en sökning på RTN på reefcentral.com så hittar du antagligen fler dokument, artiklar och svar på frågor om just detta än vad du har lust och ork att läsa igenom...smiley2.gif.

<TABLE cellPadding=2 width="100%">

<T>

<TR>

<TD align=left></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...