Gå till innehåll

Ersätta överinningskammen med alternativ lösning?


Jens Netteberg

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om det är någon som har en bra lösning på en ersättning till överrinningskammen.

Det jag är ute efter är något som fortfarande stoppar objudna gäster att ta sig ner i över överinningen men som kan släppa genom en större mängd vatten än vad kammen gör.

Min retur pump har bra mycket mer att ge och min durso klarar att svälja mycket mer än vad kammen klarar att ta in så jag vill hitta en ersättare av detta skälet.

Skulle haft en lite längre kam från början så klart men det är ju så dags nu :smiley5:

Tips mottages med glädje.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enkel och smidig lösning är sådant när man placerar i hängrännor för att inte löv ska sätta igen dem.

Finns på de flesta byggvaruhus och har hyfsat stora maskor och släpper igenom allt upp till ca 5mm i diameter.

Har även sett att någon använt sig utav sådant nät som kommer runt spritflaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enkel och smidig lösning är sådant när man placerar i hängrännor för att inte löv ska sätta igen dem.

Finns på de flesta byggvaruhus och har hyfsat stora maskor och släpper igenom allt upp till ca 5mm i diameter.

Har även sett att någon använt sig utav sådant nät som kommer runt spritflaskor.

Hehe, här är en som nyligen köpt hus märker jag ;)

Är det ett nät eller vad är det man sätter i hängrännorna?

Kanske bra att skaffa till just hängrännorna också. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det är ju vårt andra hus nu, men jag körde med samma nät som skydd i min kub jag hade förut, du hittar nog en bild på det i den tråden.

Det är ett nät, jag tror det säljs i löpmeter, annars får du kanske pröjsa ett par hundra om du vill ha just den modellen, annars har du som sagt flasknätet att köra med också. Eller så bryter du var fjärde tand till o börja med, sen var annan om du behöver ännu mer flöde.

Du har ingen möjlighet att ställa returpumpen annars då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen har jag "strypt" idag med en kulventil på returen men det känns tråkigt att inte utnyttja kapaciteten som finns.

Att bryta loss tänderna har jag funderat på men det blir så jäkla stora glipor. Vill ju inte ha ner var och varannan snigel i sumpen.

Man kanske ska fälla in en shopping runda till tyskland inom det snaraste så får man ju förutom ett flasknät att leka med även barskåpet påfyllt. -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...