Gå till innehåll

Projektstart 573 liter.


Nito

Rekommenderade inlägg

Efter många och långa funderingar så är man äntligen igång med bygge av ett saltvattensakvarium.

Det blev till slut nästan en kopia av Wrang:s bygge upptäckte jag, iaf. vad det gäller måtten, burken blir 130x70x63 cm, dvs. 573 liter som jag limmar själv.

Jag har dock beställt glaset färdigskuret och borrat.

En sump blev det också till slut eftersom jag vill ha kirurger och med dom följer ju ett UV-C och sedan dom vanliga bestyren som skummare

och pumpar etc. och dessa vill jag inte behöva titta på så dom åker ner i en sump som också rymmer påfyllningstank med RO-vatten.

Tanken är att också har ett refugium i sumpen.

Denna ska matas med en Durso standpipe hade jag tänkt eftersom dom verkar vara tysta.

burken är bottenborrad för ytavrinning i mitten på bakre långsidan.

Skummaren blev en A-M Multi 1000

Belysningen blir 2x150w MH

jag har dock inte bestämt mig för vilken nivåvakt jag ska ha, Tips?

Ikväll blir det en kall pilsner och sedan ut i snickarboa för att börja

montera ihop bänken som jag bygger av hyvlat regelvirke 95x45mm. och 19mm. MDF-Board.

Jag skall dock INTE använda mig av badrumsfärg...smiley2.gif.

Det är ju tusen saker man måste tänka på när man planera ett sådant här projekt har jag kommit underfund med och detta forum har

rätat ut flera frågetecken, tack för det alla som har hjälp till och svara på mina virriga frågor.smiley32.gif

Ska försöka ta lite bilder under byggets gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jagskulle nog byta ut 150w till 250w.

detta är en av dom funderingar jag haft, jag beslutade mig för 150w tidigare när planen var att endast ha burken 50 cm. hög, men nu kanske det blir för lite.

jag vill inte ha några begränsningar vad gäller belysningen, utan jag vill kunna ha krävande lägre djur om jag bestämmer mig för det.

det blir nog billigast i långa loppet att inte behöva rea bort en ramp som inte längre räcker till och sedan köpa en annan starkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skaffa 2x400 när du får mycket bättre ljus med 2x250 + 2x80 T5 med actinic eller blåljus. Då täcker du nästan hela ljusspektrat och med det trivs dina koraller bättre! Du får iaf mycket finare färger på dina koraller!

En nivåvakt jag starkt kan rek. är den från tunze

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

absolom: Lugn och fin nu.smiley22.gif

1: "Varför skaffa 2x400 när du får mycket bättre ljus med 2x250 + 2x80 T5 med actinic eller blåljus. Då täcker du nästan hela ljusspektrat och med det trivs dina koraller bättre!" - Det är väl ingen som kör med endast MH?

2:"Samt, ifall du vill ha 400wattare så ska du köpa en armatur som är gjort för det, för att bygga in armaturer i en huv medför en brandrisk och dom flesta försäkringsbolag täcker inte dessa skador=mycket dyrt ifall huset skulle brinna ner!" - Vad det gäller amarturen som jag länkade till så är den "riktig".Ska dock försöka undvika att stoppa den "i" karetsmiley37.gif.

Vad jag menademed mitt inlägg var: Att man faktiskt kan få tag på fin belysning till en billig peng (säkerheten är det inget fel på, finare reflektor än i de flesta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite uppdatering efter kvällens aktiviteter,

Bank.jpg

Jag blev dock tvungen att lägga ner snickerierna eftersom att benen trots att jag använde en Geiringsåg blev ett par milimeter olika långa och det tolererar jag inte för då bygger jag in en skevhet i bänken och det vill jag inte så nu ska jag fara till något snickeri till veckan som får slipa till ändarna på benen så dom blir exakt lika långa.

Jag har dock tagit till dimensionerna så bänken skulle förmodligen hålla till att använda som förlossningsbänk till en flodhäst....

Reglarna är 95x45 mm. och skivan är 19 mm. MDF board och ställningen kommer sedan att kläs in med panel som jag ska vitlasera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sent skall syndaren vakna!

jag glömde dig som också propsade på detta mot min ovilja (okunskap)smiley2.gif.

Jag kommer nog inte att sätta dom i en låda som jag först hade tänkt, 800w värme kommer garanterat att få tempen att skena i burken så det blir bara en sarg runt som är helt öppen upptill.

det är inte säkert att jag klarar mig utan fläktar ändå, vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Wrang, det blir en GIGA 1200 - 2x250W + 2x54W + Månljus som det ser ut.

Jag tyckte det blev så trångt ovanför burken med 2 st. separata ramper samt lysrör så efter lite funderande så blir det till att misshandla börsen ytterligare ( jag blir nog snart anmäld av densmiley2.gif.)

Marcus: leta reda på Wrang:s tråd om hans projekt så förstår du! Badrumsfärg innehåller antimögelmedel och om du använder det i skåpet där du har sumpen eller i rampen eller liknande så är det nog humanare att bara slå ihjäl dina fiskar på en gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...