Gå till innehåll

Saltträsket Here a GO!!!!


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Tjena Patrik Steen heter jag vissa kanske känner igen mig ifrån Zoopet.Se, jag har hållit på med Sötvatten från och till i 30år men aldrig Saltvatten.Jag har alltid velat ha ett litet Nanokar sen den dag dem kom på marknanden men har aldrig vågat köpa ett att starta upp,men nu är ett sådant inköpt Beg av en bekant som har haft Salt i det innan men har köpt ett MollyHotell att ha Salt i.

Det blev ett 37L Clownhotell eller har jag fel för mig angående namnet??det ingick 4Kilo Salt ett kilo LS bottenmassa ex antal filtermassa aktivtkol(Nytt).Jag har beställt 4 Kilo LS och några sniglar att ta bort Alger nu i början namnet på dem var nog Turbosniglar kan ha fel..det ska komma i veckan...Jag har nu blandat vatten 1130.5g till 34 L vatten det skulle jag göra enligt personen jag fick karet av och då i kallt vatten av nån konstig andledning varför ska det vara så???

Vattnet hällde jag i karet efter några timmar med då den kilot LS jag fick till rätt eller fel??

Jag har som sagt beställt 4Kilo LS nån Turbosniglar och saltmätare eventuellt Tester har jag glömt nåt nu som måste vara med i början???

Nu till några frågor:

Vad bör jag tänka på nu i början utan fiskar i?

Är det OK att Sniglarna går i Nu i Början?

När kan man sätta till fisk?

Vilka tester är viktiga att ha/Vilka värden bör man tänka på före och efter nystart?

Är det ok att ha en anemon i?

invånarna tänkte jag skulle vara 2 Clowner och 2 Räkor kanske är det för mycket eller är det ok?

Hoppas att det inte var för många frågor...:-)det lär nog komma mångaaaaaaa efter hand som sagt totalnybörjare inom detta så har överseende om det går..:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

helst ska man ha Osmos vatten, men om man tar kranvatten så är kallt bättre då varmt lättare löser upp skit i kopparrören på väg till kranen... kör själv på kallt kranvatten, och det funkar hur bra som helst. beror på var i sverige man bor med så klart..

När allt e nytt så ska du vänta tills du fått din nitrit topp, som bruakr komma efter 3 4 veckor... när den gått ner igen så kan du slänga i en städpatrull, och vänta nån vecka till innan du slänger i fisk. Är LS:en välinkörd (begagnad) och inte varit ovanför ytan länge, så kan du slänga ner fisk direkt enligt mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helst ska man ha Osmos vatten, men om man tar kranvatten så är kallt bättre då varmt lättare löser upp skit i kopparrören på väg till kranen... kör själv på kallt kranvatten, och det funkar hur bra som helst. beror på var i sverige man bor med så klart..

När allt e nytt så ska du vänta tills du fått din nitrit topp, som bruakr komma efter 3 4 veckor... när den gått ner igen så kan du slänga i en städpatrull, och vänta nån vecka till innan du slänger i fisk. Är LS:en välinkörd (begagnad) och inte varit ovanför ytan länge, så kan du slänga ner fisk direkt enligt mig..

Där vi bor ska man inte behöva Osmos vatten enligt hon jag fick karet av,så du menar att jag ska väntka med sniglarna då så efter några veckor så kan jag tillsätta dem.Det Kilot jag fick till är väl inkört med det jag kommer få om det är inkört vet jag inte men förmodar att det ska vara det...Tack annars för svaret.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det är nu så är det en pump på 500L tim som sitter bakom som sköter filtert,bör man eller ska man ha nån extra pump till karet och bör man tillsätta nån slags Vattenberedningmedel jag brukar använda Nutrafin Aqua Plus annars till mina Söt vatten kar är det ok att använda till Salt-Karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG Stene

Vattnet hällde jag i karet efter några timmar med då den kilot LS jag fick till rätt eller fel??

Nyblandat saltvatten kan vara "aggresivt" och bör står ett tag, mitt ställer jag 24h med cirkulation och doppvärmare. Oftast blandar man då vattnet är 25grader. Vattnets volym blir ju större då det blir varmare. Viktigt är ju att mäta salthalten på nyblandat vatten och inte gå till 100% på receptet på saltet. Det kan slå upp eller ner.

Jag har som sagt beställt 4Kilo LS nån Turbosniglar och saltmätare eventuellt Tester har jag glömt nåt nu som måste vara med i början???

Nitrit nitrat fosfat ph kh är en bra början.

Nu till några frågor:

Vad bör jag tänka på nu i början utan fiskar i?

Är det OK att Sniglarna går i Nu i Början?

När kan man sätta till fisk?

Vilka tester är viktiga att ha/Vilka värden bör man tänka på före och efter nystart?

Är det ok att ha en anemon i?

invånarna tänkte jag skulle vara 2 Clowner och 2 Räkor kanske är det för mycket eller är det ok?

Du kommer ev. får en nitrittopp. Vissa får inte det. Vänta ett tag med fiskar. Börja med en städpatrull när du anser att värdena är bra på vattnet.

Anemon är ett djur du skall vara påläs på innan du tänker tanken. Är ett mycket fint men svårt djur.

Två Clowner är helt ok. Själv har jag två clowner en räka tre sniglar och två eremiter (64L)

Skulle rekomendera dig att köpa boken av Daniel Knopp, finns under "Produktguiden" längre upp

Lycka till.

Glöm inte sökfunktionen längre upp. Där kan du få många svar på alla möjliga frågor.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG Stene

Nyblandat saltvatten kan vara "aggresivt" och bör står ett tag, mitt ställer jag 24h med cirkulation och doppvärmare. Oftast blandar man då vattnet är 25grader. Vattnets volym blir ju större då det blir varmare. Viktigt är ju att mäta salthalten på nyblandat vatten och inte gå till 100% på receptet på saltet. Det kan slå upp eller ner.

Nitrit nitrat fosfat ph kh är en bra början.

Du kommer ev. får en nitrittopp. Vissa får inte det. Vänta ett tag med fiskar. Börja med en städpatrull när du anser att värdena är bra på vattnet.

Anemon är ett djur du skall vara påläs på innan du tänker tanken. Är ett mycket fint men svårt djur.

Två Clowner är helt ok. Själv har jag två clowner en räka tre sniglar och två eremiter (64L)

Skulle rekomendera dig att köpa boken av Daniel Knopp, finns under "Produktguiden" längre upp

Lycka till.

Glöm inte sökfunktionen längre upp. Där kan du få många svar på alla möjliga frågor.

/Johan

Ok allt är noterat,du skriver att vattnet bör stå ett dygn innan det kommer jag att göra vid vattenbytena(4L i Veckan)men nu är det nystartat så det borde väl inte vara nån fara??(Redan i hällt)jag avaktar med en Anemon om det är så svårt men din Granne Tenkare hade kanske nåt som jag kan kasta i när värdena blir stabila..Detta kanske du kan svara på om Fosfat inte är bra vad kan hända då??tack annars för svaret
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjort är Hjort, med vattnet men tänk på det när du gör vattenbyte.

Han har massa fina koraller.

Fosfat är inget bra. Om du har höga värde så skaffa fosfatremover och släng ned en strumpa med

det.

Från Saltvattenskemi för dummys (Finns under artiklar)

13.3 Högt Fosfat

13.3.1 Påverkan

Ökad algtillväxt

Tillväxten av koraller kan påverkas negativt

13.3.2 Vanliga Orsaker

För mycket matning av foder som innehåller fosfat

Tillförsel av kranvatten

Saltvattenskemi för Dummies Henrik Karlsson

Version: 1.0

2006

Page 30

’Orena’ produkter som innehåller fosfat används vid tillförsel av tex kalcium eller

buffertlösningar

För mkt levande (djur, alger) i akvariet som tillför fostfat genom avfall eller när något

djur dör

Gammal sand eller levande sten som samlat på sig fosfat

Lågt pH

13.3.3 Åtgärder

Algfilter med macroalger som tex Calupera som skördas regelbundet så fosfat samt

nitrat reduceras

Använd bara osmos vatten

Fosfatbindnings medel

Fosfatfilter

Skummare

Kalkvatten (se Appendix A), höjer pH vilket gör att fosfat ej lösgörs lika lätt, samt att

fosfat binder sig med kalcium

Zeovitfilter

Höj pH värdet så det ej går under 8.0

Ok allt är noterat,du skriver att vattnet bör stå ett dygn innan det kommer jag att göra vid vattenbytena(4L i Veckan)men nu är det nystartat så det borde väl inte vara nån fara??(Redan i hällt)jag avaktar med en Anemon om det är så svårt men din Granne Tenkare hade kanske nåt som jag kan kasta i när värdena blir stabila..Detta kanske du kan svara på om Fosfat inte är bra vad kan hända då??tack annars för svaret
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med Fosfat...Om man har högt PH så ska det vara bra vi har standard nästan 8.0PH så det borde vara bra då,av att jag frågar angående Fosfat är att hon som hade karet innan hade problem med detta innan och hon fick inte bukt med det hon mätte inte innan hon la ner karet då innan hade det inhandlas filter som skulle ta bort det men det mättes inte efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande stenar kan läcka fosfat, framförallt när den är "gammal" och det har buffrats in i den.

Mät och använd remover om du har mätbara värde.

Det här med Fosfat...Om man har högt PH så ska det vara bra vi har standard nästan 8.0PH så det borde vara bra då,av att jag frågar angående Fosfat är att hon som hade karet innan hade problem med detta innan och hon fick inte bukt med det hon mätte inte innan hon la ner karet då innan hade det inhandlas filter som skulle ta bort det men det mättes inte efteråt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår är inget revakvarium lik en annan.

Mycket beror på hur "bra" sten du får.

Jag körde in 20 kilo i mitt 130 RSM plus 9 kilo levande sand.

Jag har inte haft ngn nitrittopp alls, i veckan när jag mätte var den på 0.025 om jag inte minns fel, men det var bra iallafall.

Jag har under hela resan (4 veckor och 3 veckor med sten) haft bra vattenvärden, tydligen...

Jag har haft tur... och under dessa veckor har jag sett en massa små räkor, havstulpaner, maskar, sniglar, massa små kryp, rörmaskar osv. och alla har överlevt...

För 3 dagar köpte jag räkor, eremiter, och turbosniglar mest för att testa och för att enligt handlaren använda mig utav alla dessa bra bakterier som jag har i vattnet, annars går de förlorade

De överlevde fint alla så nu efter 3 veckor med LS har jag idag köpt två clowner och en korall.

Tänk på att följa alla goda råd som ges här och i butiken men ändå tänk på att alla vi har olika erfarenheter av våra akvarier.

//Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Grannen" har köpt lägenhet i Helsingborg väldigt nyligen. :):D

Kul att du hittade hit Stene. Jag börjar nog få lite tillväxt i dom 2, 80 litrarna jag har nu. Så det kommer bli lite fraggar.

Johan: jag har ju 2 st koraller som det fortfarande står ditt namn på.

Ang anemon så har jag en i mitt mollyhotell som jag gjort om till "Clownhotell". Där vill jag verkligen att du läser på innan du skaffar en, både för din egen och anemonens skull. Men vill du ha en "värdanemon" för clownernas skull så fungerar det jättebra med en euphyllia. Mina hade en som värd tills den riktiga anemonen kom i. I början drog euphyllian ihop sig lite, men sen verkade den inte bry sig. Kommer lägga upp bilder så småningom. Om jag inte har lagt upp några redan? Varit mycket nu ett tag.

Använd sökfunktionen flitigt, uppdatera med bilder och tveka aldrig att fråga. Som vanligt med andra ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu stoppade jag i ett kilo LS direkt vid start går detta nu förlorat ???när man har läst lite att vissa stoppar i det efter en vecka,jag har hört tvärtom att det är bra ju fort som möjligt för att tillsätta nyttobakterier som kommer ifrån LS vad tycker ni om detta som kan det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu stoppade jag i ett kilo LS direkt vid start går detta nu förlorat ???när man har läst lite att vissa stoppar i det efter en vecka,jag har hört tvärtom att det är bra ju fort som möjligt för att tillsätta nyttobakterier som kommer ifrån LS vad tycker ni om detta som kan det..

Har du kollat upp saltnivån? och har den löst upp sig ordentligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Grannen" har köpt lägenhet i Helsingborg väldigt nyligen. :):D

Kul att du hittade hit Stene. Jag börjar nog få lite tillväxt i dom 2, 80 litrarna jag har nu. Så det kommer bli lite fraggar.

Johan: jag har ju 2 st koraller som det fortfarande står ditt namn på.

Ang anemon så har jag en i mitt mollyhotell som jag gjort om till "Clownhotell". Där vill jag verkligen att du läser på innan du skaffar en, både för din egen och anemonens skull. Men vill du ha en "värdanemon" för clownernas skull så fungerar det jättebra med en euphyllia. Mina hade en som värd tills den riktiga anemonen kom i. I början drog euphyllian ihop sig lite, men sen verkade den inte bry sig. Kommer lägga upp bilder så småningom. Om jag inte har lagt upp några redan? Varit mycket nu ett tag.

Använd sökfunktionen flitigt, uppdatera med bilder och tveka aldrig att fråga. Som vanligt med andra ord.

Känns som att du kommer få ett besök snart....:-=)Anemonen var för Clownen skull men om det finns nåt lättare så går det väl också bra skulle jag tro.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat upp saltnivån? och har den löst upp sig ordentligt?
Jag blandade till 34 L 1130,5g Salt om det har löst sig det tror jag det var inget vitt på botten ialla fall på den svarta spannen efter det hade stått några timmar,jag får Saltmätare nästa vecka.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är alltid välkommen Stene. Vänta kanske tills jag kommit hem från turkiet. Då bör jag hunnit med den större delen av renoveringen och flyttat in.
Ingen fara blir lite senare bara att höra av dig när du är hemkommenså dyker jag upp.Vet du om det är ok att ljuset står på nu i början eller det spelar ingen roll kanske??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade bara haft ljus på en timme om dagen första veckan, för att därefter successivt höja.

Men har det varit igång tills du hämtade det så kan du nog öka tiden.

Allt är nytt det är bara L-stenen som har varit igång allt annat är nytt.Idag har jag haft ljuset tänt hela dagen eller halva dagen...Men Men imorgon ska jag bara ha den i gång en timme och en vecka framåt.men varför ska det vara så är det för algernas skull att dem inte ska få fäste eller har jag fel??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...