Gå till innehåll

egen skummare


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag är pågång att knåpa ihopp en egen skummare, Den ska vara till ett 720 kar. Tängte desutom prova att bygga den i glas då det är mycket billigare än plexiglas. Jag hadde tängt att låta den stå i sumpen. Kom gärna med förslag på förbättringar. Bättre tiff bild kan mailas.

skummare.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lång ifrån kunnig/expert i området, men antar att "skummet" skall stanna i den övre delen.

-Hur ofta får trordu att du tömma(gräva ur klägget?), kan kanske bli lite jobbigt, en lös burk kanske är bättre.

I övrigt en mycket illustrativ skiss/ritning. ( kan bara 2D)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cool alltid kul med egna ideer ,jag tycker det ser bra ut kanske sätta en avrinning för skummet ,sedan pinweel är känsligare men enklare än venturi "och tystare " gör en prototyp det brukar vara det enklaste,så ser du hur det verkar funka i praktiken !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den övre burken som klegget ska hamna i kommer att vara helt lös.

Men zippos förslag att sätta ytavringing i stället är inte alls dumt, då kan man göra burken betydligt större och man skulle kunna göra skummaren något högre samtidigt som den får plats i skåpet

Jag tängte börja med att köra utan pump och kolla vad det grova röret från ytavrinningen kan åstakomma i skumningsväg. det kommer ju att vara en meters fallhöjd och röret kommer att bli fyllt med något. Sen kommer det nog bli en pump med pinwheal eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är skeptisk till att du kommer få någon större mängd microbubblor bara av röret(iaf blir mina ganska stora och inte speciellt många från mitt returrör),skulle nog försöka lösa det så att pinwheelen drar in luft från venturioch inloppet sitter så att det drar in en del av bubblorna i vattnet en gång till för att slå sönder dem ännu mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...