Gå till innehåll

Ballingsalter.


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Sitter här och funderar på vart man ska köpa sina balling-salter, de jag funderar på är Fauna Marin:s Salter ifrån Triton, Tropic Marins Bio-Calcium (som jag förstått är ballingsalter med karbonater, NaCl-fritt salt och Magnesium? trots det dåligt valda namnet och bristfälliga informationen) eller Mrutzek's salter, som ju är klart billigast, men hur är kvalitén när det gäller dessa? någon som testat dem? Man tycker ju att FM och TM är lite väl dyra om man t.ex. tar bikarbonat för runt 125kr/kg (FM). Man vill ju inte riskera något men inte heller betala 3ggr så mycket om det är samma renhet bara för märkets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med salt + spårämnen från Triton. Priset 125 kr/kg är betydligt billigare än att köpa nått färdigblandat på flaska.

Det som drar mest i mitt kar är KH buffert (just nu i alla fall) MG drar nästan inget, Kalcium lite grann. Nu har jag inte kört så länge men ryktesvis kan det skilja något mellan olika batcher.

Så man får ta det lite lugnt, och kontrollmäta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för hjälpen, köpte FM salterna på Triton, lika bra att satsa på ett säkert kort! Dom kom igår och jag blandade 3 dunkar med salterna i osmosvatten.

Det jag undrar över är att jag har lite brun utfällning i dunken med Kalcium klorid. Är det normalt? annars, vad är fel? Blev en del värmeutveckling i dunken, men det är ju normalt för det saltet. Eller ska man tänka på något annat när man blandar just det saltet, de övriga ser normala ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant, jag blandade också calcium härmodagen med en "ny" laddning calcium från fauna marin/triton, och det blev lite brunt i dunken, tänkte att det var "spillfärg" från resterna av tungmetalltillsatsen (kör med fm tillsatser också). Nu undrar jag om det blev brunt av kalciumet, någon som vet om det spelar någon roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag undrar över är att jag har lite brun utfällning i dunken med Kalcium klorid. Är det normalt? annars, vad är fel? Blev en del värmeutveckling i dunken, men det är ju normalt för det saltet. Eller ska man tänka på något annat när man blandar just det saltet, de övriga ser normala ut.

Hällde du i allt på en gång, eller blandade du lite pö om pö? Jag tog lite i taget (för det blir varmt)

Teoretiskt skulle det kunna vara värmen som skapat den bruna färgen. Testa och blanda upp en liten batch, och häll i kalciumet långsamt så får du se om det blir samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Gjorde en ny blandning av saltet, 360g i 5L osmos-vatten (144g/2L) blandade i mindre omgångar för att det inte skulle bli varmt... Och det ser precis likadant ut.. Och det känns inte friskt alls... Men här kommer en bild på mina blandade Ballingsalter ifrån vänster, Kalciumklorid (den första batchen där jag försiktigt hällt ur det rena vattnet och slängde närmare 1 liter av bottenslasket där det bruna efter ca 1 dag lägger sig. Sen är det den nyblandade kalciumkloriden, brunt och inget jag direkt känner ett sug att hälla i karet (ser ungefär ut som brunnsvatten med mkt järn i). Sen kommer Bikarbonaten i nästa dunk och Magnesium + NaCl-fritt salt i sista dunken. Som ni kan se så är det en klar (no pun intended) skillnad på hur kalciumkloriden ser ut jämfört med de övriga salterna. Det kan ju bara inte vara rätt? Ska nog ta och skriva till både FM och Triton och fråga om detta. Man vågar ju inte hälla i den där vätskan utan att någon säger att det är garanterat ofarligt... Man valde ju just detta märke för att slippa problem och inte ta fulkemikalier ifrån tyska webbutiker... Morr...

Edit: kan inte posta något i FM forumet. Är väl bara admins och FM som får skriva där... Jaja...

post-4092-14468917130053_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Gjorde en ny blandning av saltet, 360g i 5L osmos-vatten (144g/2L) blandade i mindre omgångar för att det inte skulle bli varmt... Och det ser precis likadant ut.. Och det känns inte friskt alls... Men här kommer en bild på mina blandade Ballingsalter ifrån vänster, Kalciumklorid (den första batchen där jag försiktigt hällt ur det rena vattnet och slängde närmare 1 liter av bottenslasket där det bruna efter ca 1 dag lägger sig. Sen är det den nyblandade kalciumkloriden, brunt och inget jag direkt känner ett sug att hälla i karet (ser ungefär ut som brunnsvatten med mkt järn i). Sen kommer Bikarbonaten i nästa dunk och Magnesium + NaCl-fritt salt i sista dunken. Som ni kan se så är det en klar (no pun intended) skillnad på hur kalciumkloriden ser ut jämfört med de övriga salterna. Det kan ju bara inte vara rätt? Ska nog ta och skriva till både FM och Triton och fråga om detta. Man vågar ju inte hälla i den där vätskan utan att någon säger att det är garanterat ofarligt... Man valde ju just detta märke för att slippa problem och inte ta fulkemikalier ifrån tyska webbutiker... Morr...

Edit: kan inte posta något i FM forumet. Är väl bara admins och FM som får skriva där... Jaja...

Hej Jani,

Ledsen att jag inte sett denna tråd tidigare, vi håller på att flytta Triton - så jag har varit upptagen med att bygga på den nya butiken/anläggningen.

Calciumchloriden du fått är helt ofarlig att använda - den bruna färgen kommer av en tillsatt biopolymer (egentligen är avsedd att ingå i en ny produkt, en "ultra balling +") och som ingår för att öka korallernas calciumupptag,tillväxt och immunförsvar - så burkarna skulle varit märkta med en etikett "new formula".

Beklagar förvirringen

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Leif!

Det var ju skönt att höra, har ju inte haft något behov av att ta i det än så därför jag inte hört av mig direkt till er ännu. Hoppas flytten går bra och ska bli spännande att se den nya lokalen nästa gång man masar sig upp till Sthlm =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...