Gå till innehåll

Vad händer med min SPS?


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hej,

försökte få råd i min tråd om min burk men med dåligt resultat. Försöker nu här.

För 2 dagar sedan märkte jag att en av mina dascyllus trimaculatus putsade lite gran på en SPS i burken. Tyckte det såg ut som ett lekbeteende och även om jag i ögonvrån fick syn på ett vitt parti på korallen så tände det inte för mig att någonting dåligt var på väg.

Igår när jag kom hem från jobb märkte jag att korallen till 75% var kritvit och samma fisk var där och noppade på korallen.

Jag har inte gjort någonting speciellt i karet de senaste dagarna men min skummare har nyligen börjat fungera efter att ha blivit inkörd (en ny BM200) och dessutom har jag använt rowaphos den senaste månaden. Vattenvärdena var ok igår då jag mätte dom.

Brevid SPS:en som nu dött fanns det "eldkorall", green star och xenia. Undrar om dessa kan ha fått livet av korallen?

Det andra allternativet skulle vara att dascyllusen ätit polyper? Det är för övrigt den ända fisken i karet som visat intresse för denna SPS.

Jag fraggade korallen och fick två små bitar som jag limmade fast på ett nytt ställe men de ser ut att blekna... :(

Vad är det som händer i mitt akvarie? Akvariet har varit igång i drygt 1 år och korallen som nu bleknat har varit däri i 9 månader.

Nedan några bilder. Sista bilden är på en av fraggarna jag tog. Tacksam för synpunkter.

IMG_3475.jpg

IMG_3477.jpg

IMG_3478.jpg

IMG_3480.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetrist för dig, speciellt som du har en bit att åka till närmsta akvariehandlare.

Jag har själv ingen förklaring till det inträffade. Möjligen kan det vara "spontan RTN" utan koppling till fisken. Jag har själv råkat för mer eller mindre spontana RTN-angepp på mina acroporor. Trots att jag fraggat dem med minst 1 cm marginal så har fraggarna haft ganska låg överlevnadsprocent. Kanske är det någon smitta i vattnet som drar med sig fraggarna också? Jag tror jag har läst att RTN sprider sig "nedströms" i karet, så man ska nog fundera på var i karet man sätter fraggarna också. Men som sagt, nu är det ju för sent med din döda korall. Trist, som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...