Gå till innehåll

Skummare


linnea85

Rekommenderade inlägg

Ahh den läken hade jag inte sett tidigare, verkar ju vara en riktigt bra skummare.

Undrar bara om jag kan ha den i sumpen... ??

Hur mycket skall en skummare få låta, skall det bara låta ifrån bubblorna eller låter det även ifrån pumpen i era akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kollat upp denna skummare och tyst skall den vara men långt ifrån knäpptyst.. att det skall vara så svårt att få ett saltvattensakvarium tyst.. ??

Behöver verkligen skummaren vara igång hela tiden?

Jag har haft mitt akvarium i ca 1,5 månader på denna tid kanske min skummare lyckas få ihop nån centimeter med sörja.. Kan man inte ha skummaren avstängd då man är hemma sedan sätta på den när man går till jobbet? Hade sötvattensakvarium innan och de fiskarna mådde väldigt bra utan någon syretillsättning i akvariet. Stänger man av skummaren kan man väl stänga av hela sumpen så bara cirkulations pumparna är igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nä en skummare blir aldrig lika tyst som ett sötvattens filter, och HEA080 är inte tystare än någon annan tror jag. Jag hade en sådan förut och den går att ha i sumpen, jag hade den i akvariet då jag inte hade någon sump. tyvärr strulade min var något fabrikationsfel så jag fick lämna tillbaka den och köpte en annan som jag är nöjd med en PRIZM skimmer funkar bra men låter lika mycket den. Och som jag läst på forum är det alltid bäst att köra skummaren dygnet runt. Nästan alla stoppar in sump-tanken i ett skåp under akvariet då blir det rätt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ingen exakt siffra jag kan ge dig, det varierar såklart. Det beror på belastning o dylikt.

Syftet är ju att få ut all skit oavsett. Prova nån dag att endast köra skummaren halva dygnet, och kör den sedan dagen efter hela dygnet och jämför. Och om utrymmet finns så kan du minska tiden ytterligare.

Du får helt enkelt prova dig fram, finns många som bara kör sin skummare på natten så......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte någon expert på skummare, men desto mer "skit" det finns i vattnet desto mer skummar din skummare. Om du läser manualen till din skummare så finns det säkert någon förklaring vart nivån ska vara för bubblorna. Högst upp där skummet ska komma ska ju vara det "torra" skummet om folk nu förstår vad jag menar, det är ju inte torrt, men det är skummet som har arbetats upp under långt tid som till slut åker över kanten.

Jag har en Instant Ocean skummare, verkar fungerar rätt ok än så länge och gör sitt jobb bra och är tyst. Men där har jag bubblenivån under koppen precis, sen är koppen kanske cirka 20 cm hög, och på de 20 cm ser jag aldrig några bubblor, utan bara det det "torra" skummet som sakta arbetar sig över kammen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...