Gå till innehåll

Hur många belysningstimmar/dag?


milk

Rekommenderade inlägg

i 2 ½ månader ungefär så har ju gradvis ökat belysningen, men MH lampor är ju rätt starka så tänkte bara höra om någon har förslag på hur länge den ska stå på. just nu är den på från 11.00 - 21-00 och sedan är det LED nattbelysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mellan 7-6 timmar har funkad utmärkt kör med 3x250w mh + 2 st 15w t5 blåljus samt 2 80w t5 lysrör... Men du kan ju även se på korallerna om de börjar att ljusna på topparna kan de vara brända och då rekommenderar jag att sänka.. samt vill man ju inte få för mycket alger.. lycka till kul att det verkar gå bra annars=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren :-) har ännu inte haft koraller utan har tänkt ha en igelkottfisk eftersom jag alltid velat ha en sådan, ska köpa honom imorn :-)

förresten, hur påskyndar man tillväxten av kalkalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste kolla upp värdena, men har hört att man kan tillsätta tillsattser som boostar tillväxten, har nästan inga kalkalger alls nu faktiskt, bara på några få ställen. tänkte att de kanske blir fler ju starkare belysning man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ditt kar är nystartat så är det bästa att först och främst så till så du ligger rätt vad gäller värden. Om du t ex ligger lågt vad gäller Mg värdet så hjälper det inte att bränna på med mer belysning.

Innan du drar slutsatsen om du har bra eller dåliga värden så är det också viktigt att konstatera att din densitet är rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mellan 7-6 timmar har funkad utmärkt kör med 3x250w mh + 2 st 15w t5 blåljus samt 2 80w t5 lysrör... Men du kan ju även se på korallerna om de börjar att ljusna på topparna kan de vara brända och då rekommenderar jag att sänka.. samt vill man ju inte få för mycket alger.. lycka till kul att det verkar gå bra annars=)

Hm och jag som trodde att alla koraller som växer blir lite vita just på tillväxtytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...