Gå till innehåll

sjuk imperator


sukram

Rekommenderade inlägg

jag har en imperator som jag haft i en vecka, jag fick honomav en annan antusiast anledningen till att jag fick honom var att han mobbades i hans kar. problemet är att han var i dåligt skick men han blev bättre. För två dagar sen så dog min kulfisk och det sägs att de är giftiga och endel hävdar att när de dör så frigörs giftet. I dag när jag stiger upp så ligger imperatorn bland stenarna och det ser ut som att han blöder igenom fjällen och han har sen jag fick honom sett ut som hans hud eller fjäll löses upp. mina clowner har i dag också prickar och en av dem har ett mycket svullet öga. Jag har byttat 10 liter vatten 2 ggr hittentils idag jag (glömdeatt igår så satte jag i en putsar räka i karet) Jag har badat imperatorni 15 min i söttvatten. karet jag har är 200 liter.

det jag undrar är att om någon kan känna till vad det är som händer och isåfall vad ska jag göra . alla tankar och funderingar är välkommna.

Mvh Markus Eiksson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga mer sötvattensdopp!! Och absolut inte i 15 minuter! Fisken är stressad och i dåligt skick, den klarar inte av sånt då!

Filtrera med aktivt kol för att få bort eventuella gifter.

Kolla upp vattenvärderna och rapportera här igen.

Du behöver veta PH och nitrit främst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst på i min bok: Diseases in marine aquarium fish, o det som verkar mest troligt är att det är en bakteriell sjukdom som eventuellt kan botas med Myacin samt några andra penecillin varianter. Dock är utgången oviss. Jag lider med dig! Jag fick fiska upp min Imperator nu i kväll. Han har haft prick och pigmentrubbningar en längre tid, och orkade inte mer nu smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, Kejsaren orkade inte mer, läget i akvariet förvärrades dramatiskt efter det att jag stoppat i en Naso och en Lineatus som fick prick relativt ommedelbart. De smittade ner min palett dessutom... Så i fortsättningen blir det Karantän som gäller för allt nytt. Det finns en intressant artikel i ämnet i senaste Reefkeeping.

Frågan är nu om man ska fiska upp Nason o paletten, eller om man ska låta de kämpa ett tag till? Vad är risken för de "gamla" firrarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...