Gå till innehåll

Nystart av akvarium


milk

Rekommenderade inlägg

Jag har rätt så nyligen startat upp akvariumet med ljus, har haft igång det med ljus i snart två veckor. och på den levande stenen verkar det börja komma gröna alger som ser lite ut som gräs, korta stån liksom. är det något som försvinner (när man skaffar fisk) eller borde jag göra något åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du vill begränsa algerna så bör du nog halvera belysningstiden.. ett tips.. sen när du väl kan befolka karet med lite städpatrull så rättar det nog till sig.. bilr det jätte mycket så i värsta fall så får man skrubba stenen en del för att på så sätt ta bort algerna mekaniskt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med det som skrivs ovan.

Men berätta gärna hur stort ditt kar är och hur mycket belysning du har på. I början ska du som sagt alltid vara försiktig med att bränna på med för mycket belysning, utan starta med korta belysningsperider. Genom att mäta nitrit (NO2) och nitrat (NO3) kan du se om karet har "cyklat" färdigt.

Om du fortfarande har kvar alger efter detta, så kan det vara läge med att i investera i några algätande djur. Billigast och mest robust är att starta med t.ex. turbosnäckor. Om du får kvarstående problem kan du överväga t.ex. sjöhare eller algätande fiskar. Men till dess ska du vara övertygad om att du inte har ett näringsproblem i karet som måste åtgärdas först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är 270 liter, alla värden var bra, salthalten ligger på 1,022 och nitrat/nitrat på O, ph ligger på 8,3. har två eldräkor i akvariet och lite turbo sniglar och en mandarinfisk. belysningen är en MH lampa på 400w som jag kan dimma ner till 260w. mitt akvarium är 65x65x65 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är 270 liter, alla värden var bra, salthalten ligger på 1,022 och nitrat/nitrat på O, ph ligger på 8,3. har två eldräkor i akvariet och lite turbo sniglar och en mandarinfisk. belysningen är en MH lampa på 400w som jag kan dimma ner till 260w. mitt akvarium är 65x65x65 cm.

Bra att du har fina värden. Funderar på din mandarin? Äter den mat du ger den. Man brukar

säga ca 50kg ls/mandarin. Detta för att det skall finnas tillräckligt med mat, räkor och andra smådjur. Mängden sten är ju för att djuren skall kunna föröka sig innan de blir uppätna.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mandarin skall man inte släppa ner i ett nystartat kar. Man brukar väl säga efter minst ett halvår, gärna mer - det viktigaste är att karet är moget så att faunan är stabil och förökar sig bra.

Om den magrar, ge bort den eller sälj den INNAN den blir riktigt undernärd och försök igen om ett halvår-år.

Jag hade en mandarin som höll på att svälta ihjäl trots 80 kg levande sten i ett moget akvarium, men nu trivs den i ett mycket mindre kar. Lite trist för mig förstås, jag kommer aldrig att våga satsa på en mandarin mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mandarin mår bra, han är nästan alltid framme eftersom han känner sig trygg i miljön. har ungefär 35kg LS till honom. han äter även den del mindre räkbitar som man lägger ner till honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har han det bra. Bra att han äter lite räkor som du ger honom.

Glad Påsk

Min mandarin mår bra, han är nästan alltid framme eftersom han känner sig trygg i miljön. har ungefär 35kg LS till honom. han äter även den del mindre räkbitar som man lägger ner till honom.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånar tråden lite här då en del stämmer in på mitt kar, har ett 180l som varit igång sedan aug med bra värden på både ph, temp, salt, fosfat, nitrit och nitrat men ändå får jag små grönbruna alger som framför allt verkar föredra vissa stenar och även bakgrunden.

Det ger ju en lite tråkig färg så undrar ju lite, är det turbosniglar och en ev sjöhare som gäller här också eller?

P.s även jag har en mandarin på bara 25 kg ls som verkar trivas utmärkt, han äter även artemia;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...