Gå till innehåll

Tankar ang sump


MatCan

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är helt ny på salt efter att ha kört sötvatten i ~10 år.

Är en så länge i planeringsstadiet för ett 375l kar.

Vill köra med sump under karet och har lite funderingar kring detta.

Har inte hittat riktigt den info jag är ute efter, kanske är dålig på att söka.

Dels undrar jag hur man ska dimensionera sin sump. Tex 20% av akvarievolymen eller nått liknande.

Antar att "ju större, desto bättre" gäller...

Funderar även på följande...

(Bortse från de exakta måtten och layouten på sumpen, det är bara principen jag vill fatta)

Som jag ser det kan två saker hända (huvudsakligen).

  1. Returpumpen (RP) från sumpen lägger av. Det få till följd att en del av vattnet i karet (ner till ytavrinningen) rinner ner i sumpen, men kan inte pumpas tillbaka igen. Det gör att sumpen måste få plats med även den vattenvolymen.
  2. Överrinningen i karet lägger av (sätts igen). Det gör att inget nytt vatten rinner till sumpen och sumpen kommer därför tömmas. Kanske en uppenbar fråga (har lite feber så ni får stå ut med halvkorkade frågor ;)), men visst är det bara returfacket i sumpen som kommer tömmas och därmed är det bara volymen i det facket som karet måste kunna ta emot i överskott?

post-4444-14468917146861_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra facket kan inte innehålla mer vatten än det första, men annars har du förstått det hela rätt. :)

Ang. 1 & 2 så har du rätt.

Och varmt välkommen till guiden! :W:

Vi har en del som behandlar sumpar dit jag flyttar denna tråden, gå in och kika i de andra inläggen där, då får du kanske nya idéer och tankar som hjälper dig att utforma din sump. Storleken kan vara så liten att det rymmer precis vad du behöver, en skummare och en returpump, men helst så stor att du kan få plats med framtida filter och annat man kan tänkas samla på sig med tiden. Kanske en påfyllningsdel för osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Är helt ny på salt efter att ha kört sötvatten i ~10 år.

Är en så länge i planeringsstadiet för ett 375l kar.

Vill köra med sump under karet och har lite funderingar kring detta.

Har inte hittat riktigt den info jag är ute efter, kanske är dålig på att söka.

Dels undrar jag hur man ska dimensionera sin sump. Tex 20% av akvarievolymen eller nått liknande.

Antar att "ju större, desto bättre" gäller...

Funderar även på följande...

(Bortse från de exakta måtten och layouten på sumpen, det är bara principen jag vill fatta)

Som jag ser det kan två saker hända (huvudsakligen).

  1. Returpumpen (RP) från sumpen lägger av. Det få till följd att en del av vattnet i karet (ner till ytavrinningen) rinner ner i sumpen, men kan inte pumpas tillbaka igen. Det gör att sumpen måste få plats med även den vattenvolymen.
  2. Överrinningen i karet lägger av (sätts igen). Det gör att inget nytt vatten rinner till sumpen och sumpen kommer därför tömmas. Kanske en uppenbar fråga (har lite feber så ni får stå ut med halvkorkade frågor ;)), men visst är det bara returfacket i sumpen som kommer tömmas och därmed är det bara volymen i det facket som karet måste kunna ta emot i överskott?

Tja.

har en liten fundering på din sump..

varför har du satt skummaren i det sista facket? du borde ha den i det första facket och sen är det ingen ide att ha returpumpen innan bubbelfällan då e fällan omödig! hänger du med. i min sump har jag satt ner skumaren där ytavriningen kommer ner i sumpen sen plaserat returen i det sista facket efter bubbelfällan.. kolla på tråden sumpar och se min där.

svar på fråga 1: du får se till så att det finns plats i sumpen för att om nu något skulle hända så ska den inte svämma över. Har du owerflowbox? sen får du tänka på att om returpumpen slutar funka kommer den att starta hävert från karet ner i sumpen så ta ett hål i röret som går ner i ritt kar igen strax under eller presis vid ytan då kommer den att suga luft istället för att tömma karet ut i sumpen.

fråga 2: helt rätt tänkt det e bara det vatten som finns i returen som kommer gå som överskott tillbaka i tanken. det är inte så troligt att avrinningen e det som slutar funka så det är igentligen inget du behöver fundera så mycket på.

mvh albert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja.

har en liten fundering på din sump..

varför har du satt skummaren i det sista facket? du borde ha den i det första facket och sen är det ingen ide att ha returpumpen innan bubbelfällan då e fällan omödig! hänger du med.

Han har skummaren i första facket om du kollar noggrannt på bilden en gång till. Däremot leder han en extra väg ifrån ytavrinningen till ett refugium, som du kanske tycker ser ut som första facket?

Enda jag ser som är "fel" är att vattennivåerna är lite knasiga vid bubbelfällan.

Sen kanske du borde sätta dit en kran för styra vattenflödet till refugium resp skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såklart kan inte vattennivån vara lägre i fack 1 än i fack 2.... Skyller på feber och att hjärnan är lite slö efter att ha surfat saltvattengrejjer i 2 dagar... Mycket att läsa på.

Albert, skummaren står i fack 1. Eller kanske fack ½ eftersom refugiumet också är fack ½. Tillsammans blir dom då fack 1. :nöjd:

Remne, det ska absolut vara en kran för att styra flödet till refugiumet och skummaren... och säkert en massa mer grejjer som jag missat, som tex ett "bubble tower" (bubbeltorn?)

Tänker mig storleken 90x45x30 (BxDxH). Det ger en sump på ca 120l. Om man räknar på att den ska rymma 5 cm av akvariets höjd, 37,5 l (dvs tåla att 5 cm av vattnet rinner ner i sumpen vid pumptrassel) så ger det 80l volym för "sumpvatten" och ca 20cm vattennivå i sumpen. Låter det lagom?

Vill ha den någorlunda låg för att lättare kunna jobba i den, tex lite ur skummaren, pump, sten osv.

post-4444-14468917147639_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Albert, tittar du på bilden så ser du att skummaren på bilden står i första facket. :)

Antar att det är vattennivån som lurar dig, men kika på pilarna på slangarna. ;)

det har du rätt i.. blev lite omvänt i huvet när vatten nivån var som den var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har du rätt i.. blev lite omvänt i huvet när vatten nivån var som den var.

Tänk dig då hur det är i mitt huvud...:snurrig:

Mycket att sätta sig in i. Men jag måste säga att jag tycker nästan det här är det roligaste med hobbyn. Gillar att planera, fundera, surfa runt och läsa om hur andra gjort. Sedan är själva bygget grymt kul också. Är en riktig "gör det självare". När allt är klart börjar jag ofta spana på nått nytt projekt :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...