Gå till innehåll

RSM 130 min första saltvattens balja!


Ponnta

Rekommenderade inlägg

Hej hej !

Som sagt har nästan precis startat upp mit egna lilla rike! (1 månad sen nu på fre-lördag)

Det är ett mit första aqvarium någonsin men har grejat litte i min fars aqvarium till och från med små saker bara som tester och allt sånt små tråkiga saker.. Men som sagt att ha en far och syrrans man som håller på med samma saker är så klart ett stort + för kunskap!

Men tillbaka till baljan.. Det har varit igång nu i snart en månad med levandesten och allt i.. Har ungefär 15kg levande sten i som 2kg (typ) är taget från min pappas aqvarium och även all min sand är tagen därifrån. Alla värdena ser bra ut jusst så hadde tänkt att släppa i några sniglar snart.

Det ända som är i jusst nu i levande form (mer än stenar och dem djuren) är en blåbenad eremit (kan ej namnet) som följde med en sten från pappas kar och 2fraggar som har legat i nu i några dagar som mår bra och har en fråga om den ene (Bild 1) som slår med sina "tentakler" kommer inte på det ricktiga namnet på dem jusst nu.. Och detta gjorde den även i pappas kar men det för ej den korallen den kommer ifrån (bild 2) eller de andra fraggarna iheller..img6872i.th.jpgimg6831h.th.jpg

(vet ej hur bilderna blir nu första gången jag gör sånt här!)

Mvh Ponnta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja! =) Surroundljud till alla! Haha

Ingen som vet varför korralen slänge så hejvillt med sina armar? Imed ingen av de andra fraggarna gör det så skulle det vara intresant att veta :)

Och vad tycker ni om de sandvändande sniglarna? (glömt namn) Fins det några minus med dem tack vare att jag har inte sätt så många som har dem faktist. (nu menar jag i den mindre sorten)

Men annars så går karet framåt och börjar se trevligt ut nu när massa små sniglar,ormsjöstjärnor och massa rör maskar börjar komma fram och även 2små korral liknande saker!

Mvh Ponnta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen alltd kul med nytt folk :)

Att Euphyllian slänger så med armarna: det är så kallade sweeper tentacles, som koraller, speciellt LPS:er (som ju en Euphyllian är) använder för att bränna sina konkurrenter. Har den varit nära någon annan korall? För dom brukar köra ut sånna när dom känner av andra koraller.

Är det Nassarius-snäckor du menar? Dom är underbara djur som är roliga att titta på när dom dyker upp ur sanden och slåss om maten :). Dom håller min sand skinande vit genom sitt sandvändade. De har inte heller den nackdelen som de flesta andra sandvändande djur har, att dom utarmar sandens microfauna. Nassarius är asätare, så dom skadar inte levande djur, men dock inte heller alger, men deras bökande drar ner eventuella alger på sandytan så dom försvinner ändå. Jag kommer nog ganska snart börja odla dessa snäckor, vill bara köpa på mig några vackrare varianter av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar tackar!

Jo den stog brevid en annan korall innan i pappas kar men den har lugnat sig litte nu så!

ja jag tyckte dem såg trevliga ut och dem stänker inte sand överallt i karret iheller som vissa fiskar gör... sand på stenarna e inte det jag villha haha.. ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så stack jag och mamma till Zoo giganten i lomma för att titta på litte snäckor till karret! Då jag bor i åkarp är det ju inte så farlig runda haha ;)

Men dagens inköp blev 1 Nassarius snäcka (Namn?) och 3 helt vanliga "turbo snäckor" Vet att det inte är det namnet men helt klart det roligaste namnet på dem! ^^

efter nedsläppet efter att ha påsen i karret sin stund så är turbo snäckorna och kysser rutan och det första Nassarius snäckan gjorde e det den är bäst på att göra... Gömma sig ! Mycket snyggt och trevligt djur tycker jag!

img6875n.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten kanske dum fråga men jag ställer den ändå! Läser att hos några så kommer den upp när man matar fiskarna.. Ska man ha i litte litte artemia i till den? (frysen) har ej några fiskar i jusst nu men menar att om man ändå ska dra i litte litte till han eller äter den annat med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han klarar sig nog på den vegetariska menyn tills vidare, så du behöver inte mata den om du inte vill se den stiga upp som en ubåt ur sanden. Dom brukar koksa när det kommer i mat, extra snabbt om man har i cyklop-eeze eller annat som snabbt sprids i vattnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att höra! Ska göra mit bästa för att få det litte intressant iallfal! :)

Litte update idag då!

Börjar bli litte ljusare i karret nu när mina alger försvinner sakta men säkert! Kan bara säga trevligt trevligt till det och om man har väldigt tråkigt så kan man alltid leka "Hitta sniglen" då han är en litte j*vel på att gömma sig! ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj pontus. nu hittade jag din tråd... Nassarius är som du säger grymma på att gömma sig.. mina hant inte mer än landa på bottnen så grävde dom ner sig... dock ser man dom mycket på ytan under natten, och dom har förökat sig med.. man ser många små Nassarius...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja! trevligt trevligt! Haha ju det var samma för mig men som sagt man ser alltid deras rör så nu hittade jag han precis vid rutan! Ja varför söker dem sig till ytan när det släks i karret?

Dom gör exakt samma sak när dom känner lukten av mat, nån av mina tar ju snabbt sats och drar upp till ytan, för att sen efter ett tag ramla ner. Dom måste väl roa sig med nåt dom med :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sätt att vissa här på SG har borrat hål i toppen på skummar locket på sinna RSM (om jag nu inte har fel) e det något man bör göra? =)

Förövrigt så fins där inget att göra idag och vill heller inte göra ngågot då jag hadde två prov iskolan idag.. Psykiskt trött! :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svenskens favorit sak "gratis"? nej det gillar alla! haha

Jag har gjort så att jag stänger pumparna helt och sen strör några artemier över sanden så dem ligger där och inte flyger runt i karret.. Då det kan vara problem för en snigel att simma på öppet vatten ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sätt att vissa här på SG har borrat hål i toppen på skummar locket på sinna RSM (om jag nu inte har fel) e det något man bör göra? =)

Om du inte har ett hål i locket (1-2 mm i diameter) så har du fått en gammal version av RSM. Kolla att skummarpumpen har en blå ring i fästet vid 90-graders böjen.

Om du inte har en blå fästplatta så kontakta din leverantör, jag tror att det är free of charge uppgradering. Det var något strul med dom tidiga skummarna som genererade massor med microbubblor.

Hålet i locket har tillkommit för att koppen i sig var(är) för tät så att det blir ett övertryck i koppen som tydligen ska minska skummarens effektivitet.

Men som vanligt så don't fix it if it ain't broke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet om att det är en äldre model av rsm då vi var ägare till det innan sedan så sålde vi det till min farfar och sedan byta dem uppsig till ett RSM250 så fick jag detta karret !

Så bytes rätt är det inte på det så ska jag borra ett litet hål eller? om det blir sämre är det ju bara att tejpa överdet igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...