Gå till innehåll

SPS bleknar efter att ha brännt sig


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Har en SPS som liknar lite på en hysterix men denna är grön. Har ingen aning om arten. Hade den plaserad ovanför en euphyllia men den lossnade och föll ner på euphyllian. Efter det har den börjat blekna och fast den nu stått på botten avskillt från övriga koraller så tycker jag den bleknar oroväckande mycket. Även inre partier som jag tvekar på att euphyllian brännt bleknar.

Är detta en normal reaktion p.g.a. att euphyllian brände den eller kan det vara andra orsaker? Hade en SPS som bleknade och dog för 2 veckor sedan. Jag tror det var greenstar + anthelian som tog livet av den.

Har nu flyttat upp korallen i mera strömt vatten men funderar på att fragga den. Vad skulle ni gjort? 15% av korallen är död.

14.4.2009

NO3=0mg/l

Mg=1650mg/l

Ca=440mg/l

Po4=0mg/l

8dKH

pH=8,1

1,0264

28°C

Mvh, Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett par timmar efter mitt senaste inlägg fick jag fart på fraggtången. Korallen bleknade i snabb takt. Caliendrum är mycket skör och det blev därför rätt så många fraggar. Flyttade de nya fraggarna till några nya platser i karet och det verkar som att ett par klarade sig. Korallen var från början 10cm x 10cm och nu har jag 20% kvar.

Kan det vara så att hela kolonin dör p.g.a. att en del blivit bränd? Kan giftet sprida sig i korallen så att hela dör? Det är nu den andra SPS:en på kort tid som dör på samma sätt :(

Tack för hjälpen!

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...