Gå till innehåll

Tillsatser/spårämnen?


Jonas G

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM?

Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one.

Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer

Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning.

Eller vilka alternativ finns det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog börja med att redovisa lite mer om vad du har för koraller som du vill ha bättre färg på, alla koraller har dock inte så extrema färger.

Sen gärna info om grundparametrar som salinitet, Ca, Mg, dKh. Dom kan påverka färger men mer kritiskt är nog näringsvärden som fosfat.

Preparaten du nämner är enligt min upfattning för fintrimmning dvs ingen magisk färgmix på flaska. Det första är väl mera spårämnen och det andra foder för lågnäringssystem som zeovitkar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, mer information om vad du har för värden i karet är viktigt då detta är grunden för bra färger. Lite mer info om belastning på karet och liknande är bra att ha också... Jag har haft fina färger på mina koraller hela tiden vilket jag tror beror på en låg belastning i karet som gör att jag snabbt fick ner näringsvärdena (vilket inte är det enda sättet till bra färger hos korallerna), sen när man väl har fått till grunderna så kan man börja ta i ämnen som kan höja färgerna hos korallerna.

Ofta är bristerna ganska grundläggande för att man ska få till bra färger, men mer om detta senare när vi vet mer om karet :) . Sen är ju frågan vad du har för belysning och vilka koraller det handlar om. Många LPS:er och mjukisar är det ju ofta ganska lätt att få färg på, medans SPS:er kan vara svårare och om man inte har tillräcklig belysning så kommer många koraller att ha en fin naturlig brun färg, som beror på att de behöver ha så pass mycket zooxantheller för att få tillräckligt med energi för att överleva/växa, och dessa zooxantheller skymmer färgerna som kan finns under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bla Seriatopora Hystrix, Montipora digitata, Goniopora, Euphyllia en misshandlad bubbelkorall och några skivanemoner.

Sps korallerna växer bra montiporan har dubblat i storlek sedan jul och Hystrixen har mångdubblat sin storlek, men jag tycker att dom är lite bleka i färgerna.

Euphyllian växer bra den med, gonioporan och bubbelkorallen har inte växt något (räknar inte mad att dom kommer att göra det).

Djur:

1 Centropyge argi

2 Amphiprion ocellaris

1 Zebrasoma flavescens (ca 4-5 cm)

2 Lysmata Debelius

2 Sjöstjärnor varav en ormsjöstjärna

Ca 15 Snäckor

Vatten:

Salinitet: 1.023-1.024

Ca: 400

Mg: 1320+, ej över 1330

Kh: 8-9 dKH

pH: 8.1-8.2

Jag använder både aktivt kol och fosfatfilter.

Belysningen är RSM standard 5*55w PC med ett blått och ett vitt i varje rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bubbelkorallen har inte växt något (räknar inte mad att dom kommer att göra det).

Varför inte det? skaffade min för ganska prick ett år sedan då var den ca 7 cm i diameter i uppumpat tillstånd, nu är den över 30 cm.

De växer så det knakar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte den så var den ca 10*5 cm, men jag placerade den i en vattenström så den försvann nästan, endast ett fåtal bubblor kvar. Men nu ser den ut att återhämta sig men det är långt tillbaka till ursprungsstorleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska börja med Coral Vitalizer isåfall, det är första steget. Pohl's Extra är innehåller bl.a aminosyror och har du inte väldigt låga näringsvärden är det lätt att överdosera och få alger.

När det gäller spårämnen så kanske Grotechs ABC kan vara något, men har du ett bra salt och byter vatten regelbundet så borde det räcka ganska långt. Det går ju inte att mäta så det är lite lurigt med såna här tillsatser :).

Själv kör jag låg dos vodka (2,5ml/200l), Grotech ABC och Coral Vitalizer regelbundet, ibland får det Grotech VitAmino eller Pohl's extra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ju stå till bra i karet....

Du har inga tester för näringsvärdena? även om dom ofta inte visar speciellt exakt så får man ett litet hum om det finns överdrivet med näring i karet (som som sagt inte behöver betyda att man måste ha låga näringsvärden för ett fint kar, men det är "lättare"). Det jag tänker på bara är att det inte är så att du börjar ta i något för färgen som det redan finns tillräckligt av i karet och man därför får för mycket av ett ämne eller så. För tillsatser i all ära, men vi har så otroligt dålig koll på de kemikalierna i våra kar så man ska vara lite försiktig med vad man duttar i. Jag har börjar med lite Combisan för färgerna i karet, för tidigt än att säga om det gör någon skillnad, bara att dom rekommenderade den så på korallfisken och deras kar har underbara färger på korallerna. Combisan vad jag vet har lite spårämnen i sig, primärt järn, som är viktigt för flera pigment, speciellt de gröna färgerna som jag förstått, men finns alltid en risk med att ta i järn då det kan trigga en del alger, då järnet som jag förstått ofta blir ett begränsande näringsämne i revkar, och kan ha varit det som hindrade algerna från att växa för friskt. Men det är ju lätt att åtgärda genom att dra ner tillskottet, eller försöka begränsa andra näringsämnen, oftast fosfat eller nitrat så det är de som begränsar tillväxten.

Det finns mycket duktigare personer på kemi här i forumet så bara hoppas dom kommer och svarar dig också... Vill bara säga just att det inte finns några magiska medel som tar fram färgerna, det är ofta bara att försöka hålla så bra vattenvärden som möjligt.

Vattenbyten är sannolikt det viktigaste för fina färger och välmående djur, då balanserar man upp värdena i karet, utan risk för att tillföra för mycket av något. Så om du inte byter vatten ordentligt varje vecka så testa att ändra det och se om det gör någon skillnad.

Men sen är tillsatserna den sista touchen för att höja färgerna, men är dom bruna så kommer inte tillsatser att ta fram färgerna, då måste man nog se till mer basala näringsämnen. Men det lät ju som inte dina var bruna så då kan man ju lite försiktigt testa med något medel, men med viss måtta och skepsis och gärna ta bilder på utveckligen så man kan se om det gör nån skillnad, och sen sluta med det och se om färgerna minskar igen.

Du har inte några bilder att dela med dig? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...