Gå till innehåll

Symbios


Lable

Rekommenderade inlägg

Det här med sjöäpplet och clownerna var en väldigt intressant symbios! Men ett sjöäpple är ingenting jag vill ha i mitt kar, kanske i ett specialkar någon gång i framtiden :)

Jag såg någon bild förut där en genomskinnlig räka med svag ljusblå-lila färgton gick tillsammans med någon bubbelkorall med samma färg. Någon som vet vilken?

Ne precis.. håller med dig att sjöäpple inte e att rekomendera då den kan förstöra burken bara pga att den trivs bra.. inte nått man vill ha direkt.. o i mitt fall, som på bilden, så funkade symbiosen bra och sjöäpplet trivdes utmärkt, o sen när den ville föröka sig så tog den död på allt levande i burken (förutom korallerna)... fiskarna strök med, alla på samma natt... så det e som du säger där.. ska man ha sånt i sin burk så bör man ha en speciell burk bara för det syftet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det som hände mig med sjöäpplet o clownen va en lite ovanlig historia.. ingen av handlarna eller grossisterna jag har snackat med har hört talas om denna symbios.. men som sagt, i början ville inte sjöäpplet gå i symbios, tro det tog 2-3 veckor innan sjöäpplet gav med sig.. sen efter det så verka det naturligt för sjöäpplet att låta clownen gnugga och sova mellan grenarna.. och så höll det på i evigheter.. (Tills sjöäpplet skulle föröka sig då)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittar ingen som matchar exakt.. men jag skulle kunna tänkta mig att det en Periclimenes sp. av något slag.

En sak som slog mig var, skulle det kunna vara möjligt att denna räka ändrar färg beroende på värden? Ungefär som dvärgsjöhästar gör (de ändrar inte färg utan det finns olika arter som går ihop med olika koraller), men något sånt beteende hos räkor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...