Gå till innehåll

Singelcontroller ombyggd till Waveboxcontroller


mano

Rekommenderade inlägg

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lägre än lägsta nivå inställningen (30%) går tyvärr inte... då stänger pumpen av helt men jag betvivlar att du kommer att vilja göra det. Själv låter jag den gå på 5500 i mitt RSM, ju kortare karet är och ju mer kubiskt desto mer flöde behövs för att skapa samma våghöjd.

För att få inställningen att funka mellan ca 1-10 sekunder tror jag att man ska ha ca 50uF. Men inställningen ska ju vara samma som akvariets egenfrekvens, som till största delen beror på akvariets längd.

Skulle man inte kunna göra som vortecpumparna gör att man fångar upp den precis innan den når noll då borde det bli ännu mer vågrörelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man inte kunna göra som vortecpumparna gör att man fångar upp den precis innan den når noll då borde det bli ännu mer vågrörelse

Genom någon annan DIY-lösning så går det definitivt, min lösning kommer däremot alltid ge lika lång ON som OFF-tid....

men jag har för mig att jag sett nån lösning där man kunde ställa båda tiderna oberoende av varandra och då kan man ju flytta mer vatten under en period av samma frekvens och på så sätt få mer vågrörelse med samma pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tänkte inte på att det måste skilja på tiden den är på och av ska be min granne kolla på detta för jag vill ha som lasse att man kan få pumpen att gå under 30% och det måste ju vara möjligt eftersom utan controlern så kan man få den att snurra långsammare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är pumpen själv, inte bara controllern, som stryper pumpen vid 30%.

Däremot kan om man bygger en styrning som tillåter styrning av ON och OFF-tiden separat flytta mindre vatten under en period genom att låta "duty cyclen" gå under 50% dvs pumpen vara av längre tid än på och på så sätt få mindre effekt än med en normal styrning och nedskruvning till 30%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan detta garanterat bättre än vad jag gör men det hade varit bra om man bara kunde byta en sån plupp på kretskortet så var det klart
Plupp= motstånd, Kondensator eller vad som helst på ett kretskort

Då skulle man bli tvungen att tänka till jäkligt mycket och lyckas utnyttja en av en av "power-rattarna" till att justera ON/OFF-kvoten.

Skulle vara betydligt lättare att bygga en ny kontroller från början istället för att ändra om en singelkontroller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt att det påverkar foodtimerns tid, hur lång tid har du låtit den vara i matningsläge? (utan att ge upp och bryta strömmen till den för att få igång den).

Har själv tänkt på att det tar väldigt lång tid innan den går på igen, kanske 15-20 minuter, har däremot inte tänkt på att det skulle ha ändrats när jag byggde om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja det måste vara nåt fel på min eftersom det knäpper till i den ibland men en kvart har jag stått ut det står mellan 5-8 minuter i manualen dom måste väl kunna säga på nanosekunden när den skall slå på igen för tiden som den räknar ner måste ju vara den samma från gång till gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
ska du få till en våg i rsmet nu ? super intressant om det verkligen blir bra.! inte mycket till kant på karet men man kanske kan få effekten under ytan ändå ?

mvh manne

En våg hade jag redan innan boxen (ca 1-1½ cm) men nu med boxen så har pumpen blivit tystare. Tror att pumpen tog lite stryk innan, impellern rörde sig längs med axeln och slog i botten om inte tiden var perfekt inställd, lät lite som en klocka som tickade.

En kubisk burk är svår att få en ordentlig våg i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En våg hade jag redan innan boxen (ca 1-1½ cm) men nu med boxen så har pumpen blivit tystare. Tror att pumpen tog lite stryk innan, impellern rörde sig längs med axeln och slog i botten om inte tiden var perfekt inställd, lät lite som en klocka som tickade.

En kubisk burk är svår att få en ordentlig våg i.

om vi nu snackar våg,, ser du våg effekt på korallerna, dvs svajet man vill få till.. kan man få till det bra o vettigt i karet så läggs det till min inköpslista direkt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om vi nu snackar våg,, ser du våg effekt på korallerna, dvs svajet man vill få till.. kan man få till det bra o vettigt i karet så läggs det till min inköpslista direkt..

Jo det både svajar och gungar... lite väl snabbt dock för att vara riktigt snyggt kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hastigheten på svajet är där ju inte mycket att göra åt om man vill köra en stående våg i ett kort kar. Alternativet är ju att använda interval pumpar och blösa på vatten från båda sidorna, men det är ju inte riktigt samma sak, och så får man ju en ful pump till att dölja...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hastigheten på svajet är där ju inte mycket att göra åt om man vill köra en stående våg i ett kort kar. Alternativet är ju att använda interval pumpar och blösa på vatten från båda sidorna, men det är ju inte riktigt samma sak, och så får man ju en ful pump till att dölja...

B!

en pump får ju räcka helst, har funderat länge på om man kan som mitt o manos läge , få till fint svaj i ett rsm.. ytkanten för min del är 1,5 cm, så skvalp på ytan , innebär på golvet,.. men skulle vilja få svaj på lite koraller ändå på något sätt utan ytvågså att säga.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men hade du kunnat få till ett snyggt svaj med 6055an o modden på kontrollern eller du måste in med din box,? samt hur ligger ev oljud till.

mvh manne

Jo jag hade nästan samma svaj utan boxen, men då lät inte pumpen bra. Nu är det bara lite extra skvalpande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hastigheten på svajet är där ju inte mycket att göra åt om man vill köra en stående våg i ett kort kar. Alternativet är ju att använda interval pumpar och blösa på vatten från båda sidorna, men det är ju inte riktigt samma sak, och så får man ju en ful pump till att dölja...

B!

Exakt om man vill få lite mera "sköljande" (långsamma) vågor så får man helt enkelt skaffa ett längre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag hade nästan samma svaj utan boxen, men då lät inte pumpen bra. Nu är det bara lite extra skvalpande.

boxen du då byggt, den ska vara i ytnivå för att funka som tänkt, en en hörna i princip ? ett hemmabygge av tunzes nanowavmaker typ.

har du möjlighet att filma en sekvens hur rörelsen ser ut i karet mano ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...