Gå till innehåll

Vit hinna på ytan mm.?


jizeta

Rekommenderade inlägg

Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten.

Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den?

Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är ju att ytan skall dras ner igenom ytavrinningen till baksidan. Gör den inte det så har du säkert för hög nivå bak i karet, då brukar ytan vara lika hög i visningsdelen och i sumpen.

Ha för vana att dra över rutan med en algmagnet var eller varannan dag, det tar ju bara en hal minut eller så. :) Då får algerna inte samma fäste och kan växa till sig så du stör dig på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vita hinnan låter som om du inte ställt in ytavrinningen korrekt, vilket inte är det lättaste i ett RSM130 (definitivt inte om man inte har automatisk vattenpåfyllning). I och med en ny ytavrinningspryl som kom till RSM130D så har detta dock blivit mycket enklare och jag rekommenderar att du köper en sån (kostar typ 300).

Edit: laggeman hann före men jag rekommenderar fortfarande den nya ytavrinningsbalkongen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där kompletterande grejen till ytavrinningen har jag tittat på, men han som jag snackade med hade ingen direkt erfarenhet av den så han tipsade mig om att prova att justera skjutluckan till den befintliga och testa mig fram. Detta gav dock inga resultat. Få bli till att skaffa en sådan =)

En grej till som jag glömde fråga om innan.

Jag har en sinularia som har blivit helt vit på en av topparna (typ 5 mm längst ut) Är det nåt man ska oroa sig för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...