Nito Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Jag håller på att ta fram RO-vaten med ett Prodac-filter som på pappret ska ge 120 l/dygn, men det verkar vara en fantasivolym och jag undrar om det är normalt att det ligger lägre i verkligheten är vad som anges? Citera
Niclas Postat 25 oktober 2004 Postat 25 oktober 2004 Ofta får man inte ut vad det står i specifikationen, kan jämföras med mobiltelefonbatterier... Det är bland annat trycket i fastighetens ledningsnät och temperaturen på vattnet som spelar in. Har man taskigt tryck så kan man köpa speciella "boosterpumpar" för osmoser, men de är inte billiga. Citera
Nito Postat 26 oktober 2004 Författare Postat 26 oktober 2004 nu har det stått igång under natten och nu har kapaciteten höjts vesäntligt!kan det behöver "komma igång" lite innan det blir normalt?Filtret är beggat. Citera
Niclas Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 Det kan säkert vara en av anledningarna. En annan är att under natten så är förbrukningen i stan lägre så man får ett litet högre tryck i ledningarna. Citera
Nito Postat 26 oktober 2004 Författare Postat 26 oktober 2004 jag har egen brunn md ganska högt tryck (jag har skruvat upp det ) Citera
acuario Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 I min manual (Aqua Medic) står det att de första 50 literna ska hällas ut pga att det kan finnas rester av kemikalier i membranet eller nåt sådant. Detta gäller bara den första gången när du kopplat in osmosen. Min är på 150l och den ger hälften med kallvatten inkopplat. Varmvatten är lurigt att använda, för blir det över 45 grader såförstörs membranet . Citera
stigigemla Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 Har du köpt ett begnat filter så spola det! Om du inte har bruks eller ser spolventilen så sitter den ibland i en klump på slaskvattenledningen eller ibland i utloppskopplingen på filtret. Det kanske finns andra lösningar också. Innan du lossar utloppskopplingenkolla att du har gängtejp hemma. Lossar du klumpen är det smart att kapa ledningen 1cm så sitter den bättre nästa gång. Jag vet hur mycket vatten det kan bli på källargolvet när man inte har avlopp i rummet. Spolningen gör du sedan med fullt vattentryck i 5 - 10 minuter. Kollar du sedan mikrosiemens så har det garanterat sjunkit. Är värdet sämre än = mer än10% av inkommande vatten köper du en ny insats. Det är standardstorlekar så det brukar passa olika fabrikat och storlekar. Jag har just specialbeställt en extrabillig på PWSS. Citera
crille Postat 26 oktober 2004 Postat 26 oktober 2004 min ska ge 90l,men ger 120,vet inte om det har med kylan på vattnet att göra,dessutom har vi mycket mjukt vatten här. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.