Gå till innehåll

Lååångsamt RO filter...


Nito

Rekommenderade inlägg

Ofta får man inte ut vad det står i specifikationen, kan jämföras med mobiltelefonbatterier... Det är bland annat trycket i fastighetens ledningsnät och temperaturen på vattnet som spelar in. Har man taskigt tryck så kan man köpa speciella "boosterpumpar" för osmoser, men de är inte billiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min manual (Aqua Medic) står det att de första 50 literna ska hällas ut pga att det kan finnas rester av kemikalier i membranet eller nåt sådant. Detta gäller bara den första gången när du kopplat in osmosen. Min är på 150l och den ger hälften med kallvatten inkopplat. Varmvatten är lurigt att använda, för blir det över 45 grader såförstörs membranet .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du köpt ett begnat filter så spola det! Om du inte har bruks eller ser spolventilen så sitter den ibland i en klump på slaskvattenledningen eller ibland i utloppskopplingen på filtret. Det kanske finns andra lösningar också. Innan du lossar utloppskopplingenkolla att du har gängtejp hemma. Lossar du klumpen är det smart att kapa ledningen 1cm så sitter den bättre nästa gång. Jag vet hur mycket vatten det kan bli på källargolvet när man inte har avlopp i rummetsmiley19.gif. Spolningen gör du sedan med fullt vattentryck i 5 - 10 minuter. Kollar du sedan mikrosiemens så har det garanterat sjunkit. Är värdet sämre än = mer än10% av inkommande vatten köper du en ny insats. Det är standardstorlekar så det brukar passa olika fabrikat och storlekar. Jag har just specialbeställt en extrabillig på PWSS.smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...