Gå till innehåll

Krash :(


DanneH

Rekommenderade inlägg

Jag behandlade mitt 80 liters molly mot cyano med Aqua Medics Antired. Det var väldigt effektivt och cyanon försvan över en natt. Men tyvärr så gjorde allt annat liv också det. Helt mitt eget fel eftersom att jag inte läste tillräckligt noga om produkten och behandlade ett skummarlöst akvarium vilket man INTE ska göra. Vattnet blev giftigt och alla koraller dog, sniglarna dog, macroalgerna, rättare sagt allt utom mina två clownfiskar som nu är påväg till ett annat akvarium dog. Frågan är: Kommer man våga använda stenarna och sanden efter detta? för jag vet inget annat råd än att jag kommer bli tvungen att starta om på noll igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle med behandla dem som död sten. Tvätta av stenen och skölj sanden sen starata upp från början igen men någon ny sten så du får in det "levande" i de döda stenarna. Så har jag typ gjort och det kryllar nu av småliv nu på stenen. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare allihopa, det är jag som har fått tagit hand om Dannes clowner nu efter det trista som hände hans kar.

jag skall snart fara hem till han och börja gå igenom allt i hans kar.

jag koppade bara in clownerna till mitt kar men jag hälde inte i något av det vatten som de kom med i i mitt akvarium dock, bara för att undvika att jag får i nå gift i mitt system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig.

Som sista vattenbyte kanske du kan ta vatten från ditt akvarium så kanske det följer med lite

nyttiga bakterier. Detta dock efter ni fått bort "giftet".

Är ingen expert men jag tror jag hade gjort det. Ympa in lite godsaker i vattnet.

Bakteriekulturer kanske är en bra sak det med.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag hållit på och donat med polarens akvarie i ett par timmar, och det verkar inte vara så farligt ändå, det simmar runt en massa små räkdjur samt att pistol räkan knäpper.

det jag gjorde för att göra det lite säkrare var att jag tog ut stenarna och sköljde dom i nytt salt vatten en massa gånger samt tog bort alla döda sniglar och sög ut det översta lagret i sanden och rengjorde den, så det ser ut som att det var nära en total krash men vi han rädda det i sista sekund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet verkar klara sig. mina stjärnpolyper och lite annat har slagit ut igen och ett till stort vattenbyte är på gång för att vara på säkra sidan Nya filter material och aktivt kol.. nu är det bara vaka och hoppas. Tänker inte lägga ner för en liten krash:) men kanske tar en paus innan man tar nya tag om det går åt helv. har lärt mig att lowtech är trevligt. men man har inte mycket som kan rädda karet när den mänsliga faktorn är där och förstör:/ tack för tipsen iaf:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet verkar klara sig. mina stjärnpolyper och lite annat har slagit ut igen och ett till stort vattenbyte är på gång för att vara på säkra sidan Nya filter material och aktivt kol.. nu är det bara vaka och hoppas. Tänker inte lägga ner för en liten krash:) men kanske tar en paus innan man tar nya tag om det går åt helv. har lärt mig att lowtech är trevligt. men man har inte mycket som kan rädda karet när den mänsliga faktorn är där och förstör:/ tack för tipsen iaf:)

Nae förstår om du tar en pause ifall det går åt helvete,

Mitt krashade totalt och alla koraller/fiskar dog förutom anemonen och xenia, men nu är man på gång upp igen och är redan mer nöjd än vad jag var innan krashen i höstas, dock hade jag mkt mer fisk då men har valt att lägga mer tid/pengar på koraller nu istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...