Gå till innehåll

PBM:s RSM


PBM:

Rekommenderade inlägg

Tack tack pojkar, ja det är trevliga inslag i akvariet.

Efter en och en halv vecka så ville inte musslan vara kvar på sin plats i karet, den hade vridit sig åt vänster från vatten cirkulationen, nu stod den lite illa där så jag flyttade in den lite men behöll riktningen på den så hoppas jag att den vill stanna där.

Det jag observerade igår kväll var att munnen (sömmen) på musslan var väldigt öppen vet någon vad det kan tyda på, idag efter flytten så är den mer normal öppen.

Har lite svårt o hålla PH samt KH på bra nivåer så jag måste nog börja buffra det i vattenbytena samt för påfyllning för avdunstat vatten, det dunstar ju iaf bort en 7-8 liter/vecka o i denna lilla burk så är det en ganska stor del vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...

Nu när sommaren är slut o hösten börjar göra entre så kanske det är på sin plats att uppdatera denna tråd.

Ja sommaren är över o RSM:et har klarat sig hyfsat trotts några värme toppar på 29,3 grader ungefär, så det vart fram med isklampor o dyl för o få ner tempen någon grad.

För övrigt så ser allt lite bättre ut nu i (sakta med säkert) burken, tillförseln av TM-BioCalsium har jag höjt från 20 till 30ml/dag o det verkar funka bra men håller lite koll på det så det inte rusar iväg.

Köpte en Mandarin samt en HornKoffert fisk för några dagar sedan, får bara hoppas att Mandarinen hittar lite gott på stenen.

o så några bilder

post-4346-14468917834926_thumb.jpg

post-4346-14468917835089_thumb.jpg

post-4346-14468917835356_thumb.jpg

post-4346-14468917835578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dagens mätvärden:

Slifert tester

PH= 8,3

KH= 9,3

No3= 0

RedSea tester

CA=395

Mg=1280+

CA:t är fortfarande lite lågt så kanske man får öka doseringen ytterligare av TM A,B,C men jag tror nog att jag avvaktar tills nästa mätning innan jag höjer det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

du kör osso med tm abc, vad tycker du , funkar det fint för dig med tm's preparat ?

mvh manne

Nu är jag ju ganska Grön på det här med Saltvatten men TM-bio Calsium verkar funka bra doserar nu 30ml/dag men det verkar som att jag behöver öka ytterligare lite grann.

Sedan så tillsätter jag TM-Triple buffer, en skopa i hinken för avdunstat vatten (10lit) och sedan nästan en skopa i varje hink för vattenbyte.

Har kört så ca:3mån och allt tyck rulla på bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ju ganska Grön på det här med Saltvatten men TM-bio Calsium verkar funka bra doserar nu 30ml/dag men det verkar som att jag behöver öka ytterligare lite grann.

Sedan så tillsätter jag TM-Triple buffer, en skopa i hinken för avdunstat vatten (10lit) och sedan nästan en skopa i varje hink för vattenbyte.

Har kört så ca:3mån och allt tyck rulla på bra.

tycker klart du ska öka dosen av ballingdunkarna o sen skippa buffern om det går, kör i ballingen så du får tex kh 9 utan buffer , mät sen ca , ligger det runt 400-450 så är det perfekt , mg upp til 1350 ok det också.

så fick jag lära man av andra här på guiden.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men visst, jag kommer öka ballingen men tar det lite varsamt, anl till att jag började med trippel Buffert var att det var svårt o hålla rätt PH vid vattenbyten o sedan under veckan så fylls det ju på med "avdunstat vatten" så PH:t vart ganska lågt .. ner mot 7,5 o det är ju inte bra..

Men visst då var inte Kh:t så högt som det är nu(9,3) så nu går det säker bättre utan att buffra vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Dags för en uppdatering av denna tråd.

Var ju ett tagsedan jag skrev nått här så det är väl på tiden att jag uppdaterar den lite, iofs så har det inte hänt så mycket utan det har mest rullat på.

Koffertfisken har tyvärr gott hädan o det var efter ca:en månad så var det plötsligt borta.. tråkigt för det var ett roligt inslag i akvariet, Sixliner har kommit till istället, trevlig fisk men lite bufflig mot Mandarinen som för övrigt mår allatiders o äter mysis.

Det är så att det tom jagar mysis annars så vill den ju gärna studera maten en kvart.

På korallsidan går det också ganska bra dom växer så sakteliga, har fått klippa o flytta några för det börjar bli för trångt på sina ställen, tillsätter nu 40ml/dag av TM ABC men kommer nog öka till 50ml/dag för Calcium var lite lågt vid senaste mätning (400) är det lågt vid nästa mätning också så är det dags att öka ABC till 50ml/dag.

Mätvärden 29/12:

Slifert tester

PH= 8,0

KH= 9,0

No3= 0

RedSea tester

CA=400

Mg=1280+

Lite bilder från ikväll.

post-4346-14468918949475_thumb.jpg

post-4346-14468918949631_thumb.jpg

post-4346-14468918949761_thumb.jpg

post-4346-14468918949893_thumb.jpg

post-4346-14468918950027_thumb.jpg

post-4346-14468918950171_thumb.jpg

post-4346-14468918950303_thumb.jpg

post-4346-14468918950422_thumb.jpg

post-4346-14468918950565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt peter! ser riktigt bra ut , fina färger du har.! LPSerna är grymma! hur går det för musslan ?

mvh manne

Jo då Manne det fungerar bra med Musslan den sitter snällt på sitt ställe och den har växt ett hack (fjäll liknande)... ja du vet vad jag menar.

Hoppas jag får tillfälle att köpa ytterligare en Mussla men här i Linköping så säljs dom väldigt sällan o sen vill man ju inte ha samma färg o mönster på manteln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då Manne det fungerar bra med Musslan den sitter snällt på sitt ställe och den har växt ett hack (fjäll liknande)... ja du vet vad jag menar.

Hoppas jag får tillfälle att köpa ytterligare en Mussla men här i Linköping så säljs dom väldigt sällan o sen vill man ju inte ha samma färg o mönster på manteln.

kul att den växer..

mussel problemet gäller nog hela svergie tyvärr.. jag har iaf samma dilemma, vill ha någon udda, mycket sällan man har möjligheten att hitta det tyvärr.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det röda/rostbruna som krigar med den gröna montiporan?

Jaha den fina Blå:a Montiopran menar du, den är köpt som en flakväxande blå Montipora men jag är själv lite tveksam om det men senare tids tillväxt skimrar iaf i lite blå ton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 5 menar jag. Det ser ut som en grön flakväxande monti och något rött/rostbrunt. Sedan stämmer det säkert att den är blå, mitt färgseende är aldrig samma som min frus :)

Jo men då pratar vi om samma bild.. o ditt färgseende är det inget fel på den är mer Rostbrun en Blå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena! Var köpte du din belysning "AquaBeam 500" ?

Snyggt kar :)

Hallå du rockan04

Jag köpte mina Aquabeam 500 från England och denna butik

http://www.aquaessentials.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=347_386_387

Lyckades aldrig hitta någon butik vare sig i Sverige eller Tyskland, hur det är nu vet jag inte men det brukar ju vara billigare att köpa från Tyskland,kolla det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...