Gå till innehåll

bygga kar


geirbengtsson

Rekommenderade inlägg

hej igen!

nu har jag beställt mitt nya saltkar med måttena bredd:115cm höjd:70 djup:45 = 362 liter.

jag skall ha akvariet genomgående genom en betongvägg i min relaxavd i källaren, har därför gjort ett stort hål i väggen med måttena höjd 150cm bredd 130cm.

jag har altså 80 cm till förfogande i höjdled där jag har tänkt att ha all nödvändig utrustning såsom lampor, pumpar, sump mm...

jag har tänkt att bygga ett stort kar under som innehåller det mesta och min fråga är hur stora fack jag behöver och hur många, för exempel hur många liter behöver jag till sumpen, om jag vill ha automatisk påfyllning av vatten hur stort behöver det facket vara, hur stort behöver det vara till skummare pumpar. hur tjocka är slangarna som går från sumpen upp till akvariet?

tacksam för svar

Mvh Geir Bengtsson Floda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Geir

Häftig idé, hälig vy med en kall öl framför revet efter en bastu/bad.

Håller själv på med min sump just nu. Inte blir jag klok på hur jag vill ha det.

Själv har jag några kriterier för min sump.

1. Så stor som jag får plats med, bra med ökad vattenvolym

2. Helst vill jag har Osmosvattentank, gärna så jag kan åka iväg en vecka.

3. Extra plats för "framtiden"

4. Gott om utrymme runt alla prylar.

Vet du vilken skummare eller annan teknik du skall ha kan du få tag på måtten på de

så vet du hur stora/t facken skall vara. Bättre fundera på hur vilken teknik du skall ha

först och sen skissa upp det och få en bild var du skall placera alla melanväggar.

Själv har jag 2x32mm med till sumpen. Tror du klarar dig på 2x25mm (Retur-ner, evakuering)

samt ett 20mm eller 25mm upp för vattnet upp.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena johan tack för dina ideer.

du skriver att du vill ha osmostank för att kunna åka iväg en vecka, hur gör du då med matning?

jag jobbar på sjön och är borta två veckor i slängen och är väldigt intresserad av att så mycket som möjligt är självgående.

finns det några tumregler på hur stor sumpen skall vara kontra akvariet?

såg också på nätet någon som hade gjort en slangfördelare som sprutade ut vatten i akvariet på 4 olika ställen för att simulera lite olika strömmar i akvariet för att göra det hela lite mer naturtrogen miljö, tror du att det har någon bra funktion?

vi hörs

mvh Geir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Geir

Pellets kan man ha i en matare tex. eheim. Detta tillsammans med en kompis/granne/mm

som mata lite då och då bör räcka. Samtidigt som dom slår ett öga på hur allt mår.

Finns nog ingen tumregle för storlek på sumpen. Själv vill jag ha en sump som täcker hela

mitt utrymme under akvariet (140x60) som då blir ca 240L. Men volymen är inte det viktiga

förutom att öka vattenvolymen. Som jag skrev innan är det först och främst tilräckligt

med plats för alla prylar man kommer skaffa.

Det kallas Oceanmotion och är inte vanligt i sverige. Men i USA är det mer regel änn undantag.

Funderade på det själv men tror nästan jag lagt ner det. Kommer kanske i ett senare skede.

Fördelen är att du inte har massa fula pumpar i akvariet, men det finns "snygga" minde pumpar

idag med bra flöde och olika styrfunktioner.

/Johan

tjena johan tack för dina ideer.

du skriver att du vill ha osmostank för att kunna åka iväg en vecka, hur gör du då med matning?

jag jobbar på sjön och är borta två veckor i slängen och är väldigt intresserad av att så mycket som möjligt är självgående.

finns det några tumregler på hur stor sumpen skall vara kontra akvariet?

såg också på nätet någon som hade gjort en slangfördelare som sprutade ut vatten i akvariet på 4 olika ställen för att simulera lite olika strömmar i akvariet för att göra det hela lite mer naturtrogen miljö, tror du att det har någon bra funktion?

vi hörs

mvh Geir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kallas Oceanmotion och är inte vanligt i sverige. Men i USA är det mer regel änn undantag.

Funderade på det själv men tror nästan jag lagt ner det. Kommer kanske i ett senare skede.

Fördelen är att du inte har massa fula pumpar i akvariet, men det finns "snygga" minde pumpar

idag med bra flöde och olika styrfunktioner.

Det är fruktansvärt snyggt när man slipper alla interna pumpar osv, men det är i gengäld både svårt och kostsamt att få till motsvarande flöden med cirkulationspumpar... Och drar el ger det med, hu så hemskt.

Styrbara streamer pumpar ger ett liknande resultat, kostar mindre, har lägre driftskostnader, och pumparna blir bara mindre och mindre, så de är förvånansvärt enkla att gömma.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite mer saltintressenter i närheten ;)

Ljuset så får du in 54watts T5 över karet

För att krångla till det så hade jag kört med att ha karet på detta viset

iomed detta så kommer inga ytavrinningar synas

post-736-14468917315206_thumb.jpg

alt att du gör en ytavrinning i vid sidan karet och täcker denna delen med en vägg..

post-736-14468917315329_thumb.jpg

Gör du sumpen lika bred som hålet så kan man både ha den som osmosvatten tank och sump del

Gör 3st fack i sumpen 1 för inkommande vatten och skummare.

Bubbelfälla och ev ett fack å sedan sista för returpumpen om det är en internpump

Jag har enTerraNova Pro Wavysea kopplad på mitt retur rör från returpumpen funkar kanon med dess ocillerande rörelse fram å tillbaka.

post-736-14468917315554_thumb.jpg

Här é en film från mitt akvarie och Wavysea enheten. Inget man störst av alls i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dragit vatten till akvariet nu, betyder det att jag inte behöver en osmostank???

mvh geir

Jodå så kan man tolka det. Skaffar du dig nivågivare som håller koll på när det skall fyllas på

nytt vatten och en magnetventil som styrs av nivågivaren på inloppet på filtret.

Här har du några exempel på lösningen som kostar en slant men du ser vad du behöver. Länk

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...