Gå till innehåll

Bilder på era fraggtankar


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Jag har ett på G men har ej fått tummen ur å sätta upp det. Akvariet står färdig limmat på jobbet

Är ett vanligt glasakvarium som jag limmat glaslister längsmed karet. Sedan där på skall jag ha fraggraster. Som ljus kommer jag köra med 2x24watt eller 3x24. Tror att det räcker med 2x24 på denna yta för att de små liven skall trivas

Kommer pumpa upp vatten från sumpen i detta fragg kar å sen är det självfall ner till sumpen igen med en ytavrinning

Edit:

Här är 2st bilder på detta fraggakvarium jag kommer sätta upp.

post-736-1446891734047_thumb.jpg

Håller på att provtrycka det förstunden. Kommer borra baksidan av ytavrinningsdelen.

Har bottenskivan i vinkel för att testa om skiten åker ner till ett ställe eller om man får bättre cirkulation om man sätter pumparna längs botten å pumpar längs med den lutande skivan. Får se hur detta blir.

Total yta för fraggraster 30x56cm

Vatten ytan ligger på ca 25cm innan det åker över till ytavrinningen

Det är inte stort i volym men invändigt ca 60 liter vatten totalt men kommer bli skönt med lite extra fraggutrymmen

post-736-14468917340263_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort det ganska enkelt för mig. Fraggkar i sumpen. Sumpen är på ca 220l.

Minsta möjliga stress för nybrytna fraggar när de får stå kvar i systemet.

Kör bara skummare och returpump i sumpen resten av ytan är fraggraster som ligger på en pvc ställning.

Belysningen är 4x24w ati ramp. Kompletterar även med 2x39w larcadia lyrörshållare som när det inte används vid karantän får ligga över fraggarna.

Planer finns för att antingen koppla in ytterligare ett kar där reaktorn nu står eller att byga ny större sump för att få plats med mer fraggar.

Ytan för fragg är 60x50 cm o rymmer ca 100fragg.

post-2348-14468917333576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt bidrag till tråden, ca 180-190 liter, 6x39w 4xKZ new generation, 2xDuo A-S, AM´s ramper.

Skummaren är en deltec mce600 som verkar vara rätt lagom för systemet.

Balling tillsatser via en grotech som även kör lite kolkälla med en extra pump.

Intern sump med kring 20kg sten, har lagt till och tagit bort ibland så därav lite osäker på mängden.

2st Seio530 och en koralia 1, mycket nöjd med seio pumparna...

Nu har jag ovanligt dålig ordning i burken vilket alltid är kul då man får besök av andra akvarister;)

Om jag gjort om allt idag(som jag känner för stunden).

170x25hx45 kar med sump och 3-4st 80w rör, mest för att rören kostar nästan lika mycket oavsett längd. Även en enklare hantering av koraller och lättare att skapa zoner med olika flöden.

//NiXoN

post-2702-14468917334656_thumb.jpg

post-2702-14468917334737_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...