Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej.

I mitt lilla clownhotell så har min pepparmintsräka börjat blekna. Nästan helt genomskinnlig. Varför?

Har bara den och en putsarräka i karet som jag slänger ner lite mat åt då och då.

Sen så vill inte mina xenior slå ut eller "sträcka" ut sig som de gjorde tidigare.

Vad är xenia känsliga för i värden mätt?

Min sinularia växer väl inte heller riktigt som den ska. Har mest bara vuxit fast i stenen men inte mer än så.

Allt annat mår toppen som tex:

sarcophyton

skivanemoner

Postat

Det tycker det är tråkigt att älta frågan "-vad har du för vattenvärden", så jag frågar istället;

-Hur går det med temperaturen i ditt kar nu när vi närmar oss varmare tider?

-Kan det vara så att du får större variationer i salthalten till följd av en högre avdunstning pga den varmare årstiden?

Postat

blek räka, xenia som ser trött ut

verkar vara jodbrist eller vad tror ni andra

prova och tillsätt lite jod

Postat

Jag har ungefär 10 pepparmintsräkor i ett kar. När jag köpte dem var 4 bleka och tre av dem nästan genomskinliga. Efter en månad hade alla samma färg men nu efter sista skalömsningen har två blivit genomskinliga igen.

Postat

Jag röstar för jodbrist med, det är ett känt faktum att xenia vill ha lite och räkor använder ju det till skalen.

Har dom ömsat nyligen kanske?

Postat
  • Författare

Ojoj... tack för alla svaren.

Tror att Jaken kan ha rätt med dunstningen. Har fått fylla på oftare i "sumpen"/bakom akvariet faktiskt.

Ps! Värdena är något höga. Men helt ok då inget verkar HELT galet.

Och sen så tillsätter jag bara Saliferts All in One varje kväll.

Måste kolla om jag kan hitta ett litet skal någonstans när jag kommer hem.

post-3775-14468917375665_thumb.jpg

Postat

Mina räkor får huvudsakligen artemia och mysis så jodbrist är uteslutet. Två av tio får inte heller jodbrist när de går i samma kar.

Postat

en fråga lite off . var blir skalen av egentligen? äter räkorna upp skalen och tillgodo gör sig jod m.m den vägen?

jag menar mina 6 räkor (olika sorter) ömsar ofta men skalen brukar försvinna snabbt

Postat

Det beror åtminstone delvis på vad man matar dem med. Mina som nu får artemia och mysis rör inte skalen men ger du dem vanligt torrfoder brukar de äta skalen.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.