Scubahawk Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 Hej.I mitt lilla clownhotell så har min pepparmintsräka börjat blekna. Nästan helt genomskinnlig. Varför? Har bara den och en putsarräka i karet som jag slänger ner lite mat åt då och då.Sen så vill inte mina xenior slå ut eller "sträcka" ut sig som de gjorde tidigare.Vad är xenia känsliga för i värden mätt?Min sinularia växer väl inte heller riktigt som den ska. Har mest bara vuxit fast i stenen men inte mer än så.Allt annat mår toppen som tex:sarcophytonskivanemoner Citera
Jaken Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 Det tycker det är tråkigt att älta frågan "-vad har du för vattenvärden", så jag frågar istället;-Hur går det med temperaturen i ditt kar nu när vi närmar oss varmare tider?-Kan det vara så att du får större variationer i salthalten till följd av en högre avdunstning pga den varmare årstiden? Citera
Keek Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 blek räka, xenia som ser trött ut verkar vara jodbrist eller vad tror ni andraprova och tillsätt lite jod Citera
stigigemla Postat 27 maj 2009 Postat 27 maj 2009 Jag har ungefär 10 pepparmintsräkor i ett kar. När jag köpte dem var 4 bleka och tre av dem nästan genomskinliga. Efter en månad hade alla samma färg men nu efter sista skalömsningen har två blivit genomskinliga igen. Citera
DaTrucka Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Jag röstar för jodbrist med, det är ett känt faktum att xenia vill ha lite och räkor använder ju det till skalen. Har dom ömsat nyligen kanske? Citera
Scubahawk Postat 28 maj 2009 Författare Postat 28 maj 2009 Ojoj... tack för alla svaren.Tror att Jaken kan ha rätt med dunstningen. Har fått fylla på oftare i "sumpen"/bakom akvariet faktiskt.Ps! Värdena är något höga. Men helt ok då inget verkar HELT galet.Och sen så tillsätter jag bara Saliferts All in One varje kväll.Måste kolla om jag kan hitta ett litet skal någonstans när jag kommer hem. Citera
stigigemla Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Mina räkor får huvudsakligen artemia och mysis så jodbrist är uteslutet. Två av tio får inte heller jodbrist när de går i samma kar. Citera
Keek Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 en fråga lite off . var blir skalen av egentligen? äter räkorna upp skalen och tillgodo gör sig jod m.m den vägen?jag menar mina 6 räkor (olika sorter) ömsar ofta men skalen brukar försvinna snabbt Citera
stigigemla Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Det beror åtminstone delvis på vad man matar dem med. Mina som nu får artemia och mysis rör inte skalen men ger du dem vanligt torrfoder brukar de äta skalen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.