Gå till innehåll

mH armatur


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Jag är intresserad av skillnader ( + och - ) på dessa tillverkare samt vilken av dem som skulle kunna vara bästa valet för mitt akvarium.

  • Sun Compact
  • Aquaphoton - Photon plus
  • Aqua Medic - Aquasunlight NG
  • (din favorit)

Jag funderar antingen på 1x 150 W mH 4x 24 W T5 eller 1x 250 W mH 4x 24 W T5.

Det jag har nu är 1x 150 W mH 3x 18 W T8 och tycker att det är lite för dåligt ljus i vissa partier av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, hur stor burk har du? Anledningen till min fråga är att djupet har avgörande faktor på valet av armatur. Själv har jag en 720L burk med en aquamedic NG med 2 x 150W samt en aquamedic starligt med 4 x 25W T5. Jag tycker själv inte att denna kombination avger tillräckligt med ljus till min 2m burk. Den är dessutom 62cm djup! Den stora skillnaden mellan MH och T5 enligt min mening, är att du får reflektioner på stenar och koraller av vågspel från pumpar. Om du bara använder T5 Får du inte denna effekt. Däremot får man bättre ljuseffekt med många T5:or.... En kombination av Starka Mh och T5:or kan vara bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, hur stor burk har du? Anledningen till min fråga är att djupet har avgörande faktor på valet av armatur. Själv har jag en 720L burk med en aquamedic NG med 2 x 150W samt en aquamedic starligt med 4 x 25W T5. Jag tycker själv inte att denna kombination avger tillräckligt med ljus till min 2m burk. Den är dessutom 62cm djup! Den stora skillnaden mellan MH och T5 enligt min mening, är att du får reflektioner på stenar och koraller av vågspel från pumpar. Om du bara använder T5 Får du inte denna effekt. Däremot får man bättre ljuseffekt med många T5:or.... En kombination av Starka Mh och T5:or kan vara bra!

Jo självklart är ju djupet avgörande och det är 50 cm hos mig, dock skall man räkna med runt 500 W per m² vattenyta det är jag medveten om.

Kanske bästa kombinationen för mig är 1x 250 W 4x 24 W T5, nackdelen är kanske att det kommer blir attans varmt.

Du vet inget om skillnaderna mellan de armaturerna som jag namngivet ovan?

Vad säger du om din Aquasunlight NG är det bra reflektorer i den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Aquasunlight och är helnöjd med den!

Har 2x150W + 2x54W T5 och den är väldigt nice. :)

I mitt kar på 160x70x60 sitter det en sådan samt en 4x80W med för tillfället enbart 2st 80W rör i.

Det låter bra då jag sneglat lite mer på just Aquasunlight även om jag gärna skulle vilja ha lite fakta om Sun Compact och Aquaphoton innan jag bestämmer mig.

Har du moonlight belysning i din armatur?

På den längden av armatur som passar mig ingår ingen moonlight belysning fast det kanske går att montera i armaturen efteråt om man vill?

post-1393-14468917391306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den versionen utan moonlight, men det går att montera andra varianter, själv har jag en gammal Laserled som sitter på en ännu äldre mobilladdare, funkar kanon! Blir precis så lite ljus som jag vill.

Dock funderar jag på att fixa en annan variant med 2st 12V led-lampor och köra dem i serie så de bara lyser med halva styrkan. Men vi får se, det finns annat som kommer före. :)

Det låter bra då jag sneglat lite mer på just Aquasunlight även om jag gärna skulle vilja ha lite fakta om Sun Compact och Aquaphoton innan jag bestämmer mig.

Har du moonlight belysning i din armatur?

På den längden av armatur som passar mig ingår ingen moonlight belysning fast det kanske går att montera i armaturen efteråt om man vill?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den versionen utan moonlight, men det går att montera andra varianter, själv har jag en gammal Laserled som sitter på en ännu äldre mobilladdare, funkar kanon! Blir precis så lite ljus som jag vill.

Dock funderar jag på att fixa en annan variant med 2st 12V led-lampor och köra dem i serie så de bara lyser med halva styrkan. Men vi får se, det finns annat som kommer före. :)

Låter suveränt att den möjligheten finns till eftermontage om man vill.

Annars lutar det mer och mer åt Aquasunlight även för mig.

Aquaphoton tycker jag enligt bilder ser bra ut men det verkar inte vara någon här på forumet som har den, likadeles med Sun Compact (den ser enligt min mening också lite "billigare" ut i jämförelse).

På svenska webb shoppar kan jag inte hitta den kombinationen som jag är tänker mest på så jag har antagligen ingen annan möjlighet att få vad jag vill ha än att beställa från någon tysk webb shop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...