Gå till innehåll

Plötsligt grumligt vatten, ser inte bakre glaset!


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hej!

Som vanligt bytte jag igår kol, det gör jag varje månad. Jag bytte även fosfatremover, det gör jag varannan vecka. Idag morse då jag kollade in i akvariet kunde jag inte äns se bakväggen! Alla fiskar lever och mår bra och mina koraller ser alla ut att må fint. Varfifrån kom grumligheten?

Det jag gjorde annorlunda igår var att jag lade kolet i blöt 1-2 minuter i 80-90 gradigt vatten innan jag lade ner det i sumpen i en strumpa. Normalt har jag bara sköljt det i kallt vatten men på kolets påse stod att man kunde skölja i hett vatten 1-2 minuter så testade på det. Använde 250g.

Det andra som är nytt är att fofatremovern bytt från FM Ultra Power-Phos till FM Ultra Power-Phos 0.04. Det gamla mediat var järnbaserat och vått medan det nya var torrt och en mix av olika granulat. Innehåller bruna, svarta och vita gryn. Är detta ett aluminiumbaserat media? Har googlat men inte fått ett entydigt svar på den frågan :snurrig: Använde ca.150ml på mina 400 nettoliter.

Alla glas och sanden har en beläggning av en brun alg och vattnet är vitt/dimmigt.

Kommer nu att göra ett vattenbyte och följa med utvecklingen. Något mer jag borde göra/tänka på?

post-1664-14468917415343_thumb.jpg

post-1664-14468917415588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läget oförändrat. Fortfarande som om någon hällt mjölk i akvariet. Själv undrar jag om det kan vara någonting som dött p.g.a obefintliga mängder näring efter bytet till UPP 0.04. Borde väl inte bli en brun beläggning på rutorna och sanden om det varit snäckorna som varit i farten.

Hur som helst så verkar alla invånare må bra så jag väntar ut läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon slags blommning av alger eller kraftig bakterietillväxt är väl det jag tänker då det inte försvann snabbt. Bakterietillväxt kan ge en vit dis i karet och en slemmig tunn hinna på rutor och liknande. Använder du dig av någon kolkälla i karet? Har du UVC eller ozon inkopplad till karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon slags blommning av alger eller kraftig bakterietillväxt är väl det jag tänker då det inte försvann snabbt. Bakterietillväxt kan ge en vit dis i karet och en slemmig tunn hinna på rutor och liknande. Använder du dig av någon kolkälla i karet? Har du UVC eller ozon inkopplad till karet?

Bakterietillväxt är vad jag lägger mina pengar på. Har ingen kolkälla, kör endast med balling, inga andra tillsatser. Måste ju nästan vara någonting som kommit från kolet eller UPP:n. Har varken ozon eller uvc. Försöker skumma så vått som möjligt men med dåligt resultat (som alltid). Stigarröret blir skitit på nolltid så den drar ju ut någonting iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bytte ut mediat igår (Ultra Power-Phos 0.04) och idag är burken grumlig. Inte lika grumlig som senast men vattnet är lite mjölkigt igen.

Har försökt nå Fauna Marin för att fråga vad Ultra Power-Phos 0.04 innehåller. Det är ett torrt mixmedia med blåa och vita bitar bland de bruna :) Är van vid att de brukar vara vått brunt media.

Någon här som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...