Gå till innehåll

Bästa sätt att fragga Acropora?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har två acropora som skall fraggas ner.

Den ena är en A. Formosa som jag fått, den har tyvärr dött i topparna, så jag skulle vilja ta bort det som är dött. Denna "fraggen" är nära på 25cm lång, och har en del grenar, och det som är dött är den sista decimetern på en gren samt en 4-5cm på en annan gren.

Den andra är en tabletop som jag ska dela med mig av efter att ha lovat det. Den växer ju inte som den andra, och jag vet inte riktigt hur an bäst gör med en sådan. Någon som har tips om bästa sätt?

Ska se om jag kan få ett par aktuella bilder på de två kandidaterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har ni två bilder. Jag har markerat med röda streck var det döda på Formosan är.

post-1377-14468917441712_thumb.jpg

Lämpligt fraggverktyg till en acro på 15mm i diameter? :) Jag orkar inte koppla in och sätta på en kapskiva i min dremel-kopia.

(Har en sidavbitare som iofs är rätt så bra.)

post-1377-14468917441319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sådan där fraggtång hemma, som fungerar som en sekatör med "papegojklo" längst fram så att inte tången glider av. Men en vanlig sekatör borde fungera också. Se bara till att skölja av den ordentligt, även efteråt, annars kommer den nog att rosta ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tappa den i golvet bara så ska du se att det löser sig...

Jag vill gärna behålla de levande bitarna på plats, tack. ;)

Får testa med en sekatör då, tack för svaren!

Någon som kan tipsa om den flakväxande, om det är samma sak där som gäller? Vill ju inte skada den mer än nödvändigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju sett att en del använder kakelkap för att fragga. Enligt deras rapporter har det fungerat utmärk. Får mig att tro att man skulle kunna använda en dremmel med "kapskiva".

För flakväxande montipora finns det också speciella fraggtäcger, de ser precis ut som plåtsaxar.

Dremel funkar också bra, och är mer precist. Jag har själv testat det, men det stänker ju en del saltvatten in i dremeln som kan vara svårt att skölja bort. Chucken på min dremel rostade ihop och gjorde min dremel obrukbar just pga saltrester som korroderat järnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dremel med ett stänkskydd (plastpåse med ett hörn avklippt vid chucken, men se till att luft kommer in i påsen genom den stora öppningen så den inte överhettas) och en kapskiva som du sågar upp på undersidan av korallen tills man är nästintill igenom, sen bryter man efter spåret/spåren (är det lite mer massa på vävnaden så kan man skära igenom det med en skalpell utefter skårorna fast på ovansidan (lys igenom korallen bakifrån för att se vart skårorna är)).

Om du dremmlar korallen, tänk på att akta dig för att det blir för varmt (doppa korallen i vatten då och då).

Efteråt: Ta loss chuck m.m. och skölj med kranvatten/RO vatten och låt torka på luftigt ställe för att minimera rost.

Disclaimer: Det finns självklart en risk med att ha el i närheten av saltvatten, så var försiktig, ha en jordfelsbrytare i linje med dremeln. Använd skyddsglasögon och andningsmask, då det blir en del damm och stänk. Och dremeln kan hur ordentlig man än är rosta av denna behandling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har endast en dremel-kopia, och på den kan man inte ta loss chucken. Sen är jag även rädd för att det ska bli för varmt, därav min frågan om man kan använda andra verktyg utan el.

Får väl bli det vanliga, en flat skruvmejsel modell större och hammaren, det har funkat på allt från levande sten till koraller förut. :)

Ska bara vara lite mer försiktig. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på formen på baksidan borde det ju fungera att såga med en lövsåg eller liknande för att skapa skårorna som man eventuellt vill ha för att styra brytpunkten. Men är det inte så viktigt vart man kapar så behöver man ju bara köra med mejseln, men de gånger jag använt den utan skåror så har den oftast brutits på andra ställen än de jag tänkt mig :P Men jag är INTE någon fraggnings expert så jag kan ju ha fel teknik än så länge..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...