Gå till innehåll

Algätande Räka


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat så smått att få lite av dem algerna som ser ut som gröna Pupp upp blåsor och jag hörde att det finns en räkart som äter dessa alger så om nån kan namnet på den räka och kan berätta lite om den skulle jag vara tacksam för och kanske till och med berätta vad jag kan få tag i den nere i Skåne-Trakten så skulle det vara ännu bättre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mithraculus sculptus är nog krabban du är ute efter för att bekämpa Ventricaria ventricosa(bubbel alg).

//NiXoN

Ok jag jag hörde att det skulle vara räka likt en putsar-Räka i storlek,men det funkar väl med en krabba också om den kan vara i ett 37L nano och inte blir för stor.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

det finns även en eremit som käkar bubbelalger men när bubbelalgerna är slut så ger den sig på allt annat som faller den i smaken. stora som anemon eremiter blir de också. du kan inte tänkt på en sådan. annars är väl det närmaste putsarräkan du kan komma som plockar något är det väl pepparmintsräkorna som plockar glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Är inte bevandrad i de termerna du skriver Ricke, utan kan bara konstatera, att min sjöhare sedan 14 dagar städar, mitt kar så fint så fint efter att ha invaderats av gröna långtrådiga alger under minst ett halvår. Klart rekommendabel städare, om än ganska ful.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...