Gå till innehåll

Billiga MH lampor??????


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Nån som vet nån bra postordersida med billiga dubbeländade 70w MH lampor?????? Har en lampa som ligger på 10000k just nu,, men hade velat ha en med mer kristallklart vitt sken.. om ni vet nått kelvinantal för att få just ett sånt klart sken????? och vart man kan få tag på dom billigt????? endast svenska hemsidor som jag e intresserad av..

Vore tacksam för alla svaren..

Mvh/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som vet nån bra postordersida med billiga dubbeländade 70w MH lampor?????? Har en lampa som ligger på 10000k just nu,, men hade velat ha en med mer kristallklart vitt sken.. om ni vet nått kelvinantal för att få just ett sånt klart sken????? och vart man kan få tag på dom billigt????? endast svenska hemsidor som jag e intresserad av..

Vore tacksam för alla svaren..

Mvh/Henke

drakfisken.se kanske
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=780 den gillade jag fast i 150w, inte alls så blå som dem flesta andra 20k

Den verka riktigt bra, skulle iof inte skada med lite blått i det hela.. o priset va riktigt bra.. bli nog helt klart att beställa.... men undra en sak,, har kelvinantalet bara med färgen att göra???? eller har det nått med ljusstyrkan o göra??? eller det kanske bara e watt antalet som styr styrkan????.. hade gärna velat ha lite klarare sken,, men det kanske inte går med en 70w armatur????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrkan på ljuset har att göra vilket PAR eller PUR värde ljuskällan har, dvs hur mkt användbart ljus det finns för korallen/algen m.m. Många anser att ju högre kelvintalet desto sämre är belysningen ur tillväxtsynpunkt, men jag vet inte, en hel del beror ju på vilka koraller du tänker hålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrkan på ljuset har att göra vilket PAR eller PUR värde ljuskällan har, dvs hur mkt användbart ljus det finns för korallen/algen m.m. Många anser att ju högre kelvintalet desto sämre är belysningen ur tillväxtsynpunkt, men jag vet inte, en hel del beror ju på vilka koraller du tänker hålla.

oki, men hur kan man se vilket PAR/PUR värde som lampan har??? och vilket e det PAR/PUR värde som ger starkast ljus????? Då kanske man skulle hålla sig kvar vid låg kelvin, om tillväxten blir sämre.. bara man inte får gult ljus i akvariet som jag får nu med min 10000k lampa..vill ha det kristall vit/blåa ljuset... Tänkte börja hålla lite sps koraller tänkte jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla här:

http://www.reeflightinginfo.arvixe.com/articles.htm

I och med att du har en 70w lampa är utbudet tyvärr ytterst begränsat. Annars hade jag rått dig att skaffa en Coralvue Reeflux 10 000K som sägs vara den bästa vad gäller att trigga tillväxten, den har peakar i den röda och blåa området.

Ne det e klart.. 70w e inte mycket att hänga i julgranen.. kollade länken, men hittade ingen artikel just om 70w, men ska kolla mer så jag inte ha missat nått.. och den med 10000k-12000k gick inte att klicka på... körde igång lampan igår, men jag märkte ingen skildnad i min 200l burk... Den e tyyp hälften så svag som min dubbla T8 ramp.. ända man ser e att det skimmrar lite på botten.. ska det vara så????? eller e det pga att lampan e gammal????? tycker den åtminstonde borde vara lika stark som mina T8 rör eftersom det ungefär e samma wattantal.. men släcker man T8 rören så blir burken mörk med lite shimmer bara... e det åldern på lampan som e boven här?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en 70w lampa till en 200 liters burk??

Jag tyckte att 250 watt var för dunkel i min gamla 96 liters, så jag uppgraderade till ett belysningsalternativ där man kunde växla stegfritt mellan 250w och 400w. Ljust och skönt, botade alla vinterdepressioner! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en 70w lampa till en 200 liters burk??

Jag tyckte att 250 watt var för dunkel i min gamla 96 liters, så jag uppgraderade till ett belysningsalternativ där man kunde växla stegfritt mellan 250w och 400w. Ljust och skönt, botade alla vinterdepressioner! :)

Japp, men det e bara reservljus "tillfälligt ljus" till jag fixat riktig MH.. då blir det en 400w till plus då denna 70w..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sol, och skuggsida?

Det borde gå att få till så man kan ha ljuskrävande på en sida och gorgonier på andra... Fastfan vet om jag hade orkat, det kommer kräva MASSOR i form av skötsel inbillar jag mig. Vansinnigt coolt om man får till det med en inredning som ser ut att "skugga" ena halvan så det ser naturligt ut.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåra blir väl som sagt att få en mjuk övergång, lätt att det blir en skarp kant liksom.

Annars kunde det bli klart annorlunda.

Tanken va att ena sidan skulle vara för koraller som inte vill ha så starkt ljus, som tex euphyllia o sånt.. sen en sida som ska vara byggt som ett berg med bara sps koraller som vill ha mer ljus.. få se om det funkar.. annars kör jag bara med 400wattaren i den burken och 70w i min 40L fraggburk.. få se vilket som blir bäst..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...