Gå till innehåll

Caulerpa-Kollaps! =(


Vandal

Rekommenderade inlägg

vaknade idag och såg att den ena sortens caulerpa hade vitnat och att allt dess klorofyll verkar ha hamnat i vattnet istället... resten ser inte påverkat ut, men jag antar att det inte är särkilt nyttigt...

Vad gäller? Vattenbyte, utbytning av filterkol och rensning?

det kommer jag påbörja så fort jag druckit mitt kaffe...

Några andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur mycket Caulerpa det är som har "dött", sannolikt har den blommat och då frigör den i princip alla näringsämnen den tagit upp under sitt liv, är ju en "vanlig" orsak till krash:er i kar då karet inte har en chans att ta hand om alla nutrienter, skulle tro att det är stora vattenbyten, blöt skummning och färskt aktivt kol och fosfatremover som gäller, och sen hålla tummar och tår. Hoppas allt går bra!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nu bytt 15 liter vatten (av 45) rensat ut nästan all Caulerpa taxifolia, konstigt nog berördes inte sertularoidesen... slängt i nytt kol i filtret och rengjort...

bara att hoppas på att det ska räcka, sätter iaf 15 liter nytt vatten till imorgon så kan jag göra ett byte då också...

Vattnet är fortfarande en aning grumligt, men det ser bättre ut...

Våt skumning blir svårt då jag kör skummarlöst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har råkat ut för det två gånger. Vid båda tillfällena hade jag MASSOR av c. taxifolia, som hade vitnat och gjort vattnet helt mjölkvitt under natten.

Ingen av gångerna dog något annat levande. Dock innebär det säkerligen en stor påfrestning på systemet med utsläppta näringsämnen så Janis råd verkar förnuftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt verkar ha gått bra och vattnet har klarnat, kör ett vattenbyte imorgon igen, men jag tror att jag är på den säkra sidan... slängde ut all taxifolia och rensade ut lite av rödalgerna, får hoppas att det inte händer igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har råkat ut för det i mitt karantänskar, vattnet blev helt mjölkigt, dock hade jag både

Caulerpa racemosa och Caulerpa scalpelliformis.. men det var bara racemosan som vittrade bort och grummlade vattnet.. scalpelliformisen överlevde... skulle dock ändå göra om i karantänsburken,, så jag tömde den helt och börjde om från noll... hur man blir av med ämnerna i ditt fall överlämnar jag till experterna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lärdom: man bör inte ha macroalger som näringsexport om man siktar på att ha vatten som är så fattigt på nitrat och fosfat möjligt. :)

Precis.. har rensat min stora burk helt på caulerpa.. trots att caulerpan va bra mot alger, eftersom den tar näringen som annars hade blivit "skit" alger.. men den hade en tendens att växa överdrivet snabbt.. så jag ville inte riskera att den börja ta av dom nyttiga bakterierna/näringen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag menade inte att makrosarna skulle på något sätt ta av de nyttiga bakterierna eller förbruka näringen, för det klarar tyvärr inte makrosarna av, hehe.

Vad jag menar är att det är ologiskt att använda makros för att komma ner i sådana för makroalger ogästvänliga näringsnivåer där bara korallsymbiosen mellan alg och djur tillåter liv överhuvudtaget och där makrosar skulle dö, det faller på sin orimlighet. Bryopsis skulle i och för sig klarar sig ganska bra i lika näringsfattigt vatten som sps-er gillar, fast ingen vill väl odla bryopsis. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den med bubblor låter som racemosa.. den e bubblig..

Racemosa är såvitt jag vet grön... detta är en rödalg...

Jag sticker ut hakan lite och hävdar att i ett lågbelastat system med täta vattenbyten fungerar makros som en form av näringsexport, den är på inget sätt total, men den drar sitt strå til stacken... iom att jag haft mycket med skolan på sistone hade jag inte rensat på ett bra tag och det gick som det gick...

Mitt lilla nano är säkert så pass näringsrikt att inbitna vattendestillatörer hävdar att inget kommer överleva i mitt kar... jag har kört på känsla från dag 1, även om jag testat pH och nitrit ibland... det har funkat utmärkt fram tills caulerpan blev för tät och gav upp... lärdom: rensa när det blir tätt, sköt dina vattenbyten, mata försiktigt... som ett lowtech växtkar ungefär, fast mycket roligare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Racemosa är såvitt jag vet grön... detta är en rödalg...

Jag sticker ut hakan lite och hävdar att i ett lågbelastat system med täta vattenbyten fungerar makros som en form av näringsexport, den är på inget sätt total, men den drar sitt strå til stacken... iom att jag haft mycket med skolan på sistone hade jag inte rensat på ett bra tag och det gick som det gick...

Mitt lilla nano är säkert så pass näringsrikt att inbitna vattendestillatörer hävdar att inget kommer överleva i mitt kar... jag har kört på känsla från dag 1, även om jag testat pH och nitrit ibland... det har funkat utmärkt fram tills caulerpan blev för tät och gav upp... lärdom: rensa när det blir tätt, sköt dina vattenbyten, mata försiktigt... som ett lowtech växtkar ungefär, fast mycket roligare...

Låter som om du följer samma filosofi som jag gör. Och dessutom gör samma misstag... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Racemosa är såvitt jag vet grön... detta är en rödalg...

Jag sticker ut hakan lite och hävdar att i ett lågbelastat system med täta vattenbyten fungerar makros som en form av näringsexport, den är på inget sätt total, men den drar sitt strå til stacken... iom att jag haft mycket med skolan på sistone hade jag inte rensat på ett bra tag och det gick som det gick...

Mitt lilla nano är säkert så pass näringsrikt att inbitna vattendestillatörer hävdar att inget kommer överleva i mitt kar... jag har kört på känsla från dag 1, även om jag testat pH och nitrit ibland... det har funkat utmärkt fram tills caulerpan blev för tät och gav upp... lärdom: rensa när det blir tätt, sköt dina vattenbyten, mata försiktigt... som ett lowtech växtkar ungefär, fast mycket roligare...

ahaa, ja då va det fel alg jag tänkte på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...