Gå till innehåll

Vilka tester bör man införskaffa?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Vilka vattentester bör man införskaffa som nybörjare?

Jag har redan beställt en pryl för att mäta saltnivån med.

Köper man stickor för Kalcium, PH, Nitrat och Fosfat? Eller finns det små smidiga maskiner?

Ngt mer än ovan som behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt det lite eftersom.

Nitrat och nitrit behövs ju ibörjan för att se om karet är inkört.

Magnesium, KH och calcium börjar gå åt när man har fått fräs på kalkalger och koraller som växer å sig.

Har man sedan problem med att korallerna inte trivs så är de bara att köpa fler tester, typ strontium, jod.... osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stickor är inte att rekommendera, dom visar åt h-e fel.

Dom flesta kör nog med Salifert, inklusive mig, tycker dom fungerat bra. För salthalten är det bästa en refraktometer, vipparmar och flytbojar har en tendens att visa fel.

För tillfället mäter jag Ca (calcium), Mg (magnesium), Kh (alkalinitet), Ph, No3 (Nitrat) och Po4 (fosfat). Det är väl grundkittet för dom flesta som kör revakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första tiden är det egentligen salthalt och Nitrit som är intressantast, då nitriten visar på hur hela (utom Nitrat -> Kvävgas) nitrat(/kväve)cykeln i karet kommer igång... Först finns inget nitrit, sen kan nitriten börja stiga när ammoniak omvandlas till nitrit av bakterier som lever på ammoniak, efter ett tag så börjar nitriten minska vilket betyder att bakterier som omvandlar nitrit till nitrat har etablerat sig, och när nitriten är nere på 0 så är den första cyklingen av karet klar. I början händer inte speciellt mycket med de andra värdena då ingenting förbrukar dem, fosfat är en möjlig kandidat man kanske vill ha koll på för att se att den inte rusar iväg i början (speciellt om man köper begagnad Ls), så man kan tillsätta fosfatremover vid behov. Senare när man har en del koraller som förbrukar lite i karet så blir det ju intressant med Kalcium, Magnesium och kH/alkanitet. Sen kan man ju vara som jag och gillar att mäta diverse saker så man har en hel låda full med olika tester, men det är ju upp till en själv :)

Jag skulle vilja avråda ifrån mätstickor, kör med välkända testfabrikat för saltvatten som Salifert, Elos, Tropic Marin(ska ha det bästa kittet för Ca/Mg (kombinationstest) enligt flera oberoende tester, kommer jag byta till när mina tar slut) och D-D/Rowa (för fosfat).. Dessa tester är lite dyrare, lite mer pyssel med, men vad är meningen att mäta om det visar åt skogen fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...