Gå till innehåll

MH och T5 i ett nano, blir detta bra?


Guest b_mattias

Rekommenderade inlägg

Guest b_mattias

Har ett 93L (25gallon) nano akvarium, näst på inkopslistan står ljus. Har läst att volym(gallons) * 6 = watt. Så i mitt fall 25*6=150watt är då vad jag behover. Jag är mest intresserad av koreller och ska kopa MH. smiley5.gif. Denna formel skulle ge ett akvarium med 'mycket' ljus. Formelln är inget jag tar allt for seriost tycker bara det är så himmla mycket olika varianter när man läser på forumen om hur mycket ljus man ska ha. Det beror ju självklart på vad man ska ha i. Men jag tycker det borde finnas nån mer exakt tabell/formell detta är rätt detta är fel... och i mina bocker står nästan ingenting konkret om ljus.

Hur som helst har jag hittat en armatur som innehåller en 150W (14000K) MH och 2st 24w T5. Kor enbart T5 nån timme fore och efter MH och sen enbart MH på dagen. Låter kanon for även de mest ljuskrävande korallerna? Kruxet är att den kostar $414 smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en ganska dyr lösning för ett 93L akvarium....W per liter är ganska meningslös angivelse,den stora frågan är hur mkt ljus som träffar korallen. Beroende lite på hur akvariet ser ut så borde du klara dig med antingen MH(högt/kort)eller T-5or(grunt/långt) tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...