Gå till innehåll

Översvämming, trop tronic nivåvakt fick spel


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag vill gärna öppna en diskussion om kända problem med nivåvakter, och vad man ska tänka på..

Min sambo upplyste mig precis om att vattnet nog var slut i påfyllningen, det lät nämligen konstigt.

det var inte slut, men 10L saltvatten låg på parketten och det pumpade som f-n

Jag har själv en trop tronic nivåvakt med jordningsprob, men av någon anledning fick den inte signal att det var fullt/överfullt. Min bästa gissning var att där var en alghinna/fetthinna på den positiva givaren som isolerade. Håller på att återställa salthalten i karet.. återkommer med närmre analys

- Är det någon mer här som vill dela med sig av kända problem med nivåvakter, jag är ju främst intresserad av troptronicen, men det är nog intressant för andra att känna till problem med andra vakter.. Många är ju beroende av sin top-off i dessa varma tider, och om man vill åka bort ..

- Är det någon som vill dela med sig av kända tips och trix för att man ska vara framgångsrik med sin nivåvakt. ? ska man ha en vakt som dödar vid läge två?

Jag tror exempelvis det kan vara lämpligt att placera sin vakt där det är helt mörkt.. inte där det är ljust, just för att undvika algbildning ´på proben..

Hur ofta rengör ni era nivåvakter? vilka skötselrutiner är lämpliga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter

Beklagar det inträffade.

Har ingen köpt påfyllning till mitt akvarie men jag har byggt en själv.

Jag har två flotörgivare som indikerar på hög nivå. De sitter på ungefär samma

höjd. Oavsett vilken som indikerar så skall den sluta pumpa. Har dessa kopplade

till en PLC och en SP3000 doserpump som fyller på.

Oavsett hur jag byggt min komme jag ALDRIG köra bara på en givare. För säkerheten.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som Johan två flotörgivare en för låg nivå och en för hög.Funkar kanon men jag skissar just nu på en laser styrd nivå vakt eftersom vi använder nivåvakter i jobbet till vissa saker som är laser styrda funderar jag på om man kan bygga en hållare samt flöde eller dyligt som lasern kan reagera på.Ska försöka få fram något som inte får problem med alger osv som flotören kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft flera olika sorter.. men faktiskt så tycker jag att både tunze och aquacare är bäst. och pålitligast.. en del har hängt sig. Har just nu två st nivåvakter. En som skydd. Men har bytt "styrenheten" till dom. Till typ av Clas olssons skymmningsrelä. Den ena håller nivån. Och den andra har jag kastat om polerna, så att den bryter strömmen till den första nivåvakten, om den skulle hänga sig.. ett litet skydd kanske.. men ändå något..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som Johan två flotörgivare en för låg nivå och en för hög.
Till skillnad från din lösning, så kickar hans in så fort nivån inte är "hög" och han använder båda sina flotörer i serie. Bryter någon av dem antas vattennivån vara hög igen, och det kommer inte mer vatten till systemet. Det ger en backup för eventuella givare som fastnat. Fortfarande inte idiotsäkert, men det ger en simpel failsafe funktion.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt osmosvatten i ett fack i sumpen (med ett något lägre avskärmning än sumpens yttre väggar). Om pumpen eller givarna får fnatt och försöker att överfylla akvariet så svämmar vattnet förhoppningsvis bara tillbaka till facket med osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,jag har använt DIY under alla år ,den har hängt sig 1 gång på 8år , men jag har alltid räknat med att allt vatten ska få plats i sumpen har ingen extra dunk för osmosvatten , om påfyllaren hänger sig eller att det blir strömavbrott så rinner allt överflödigt tillbaka till osmosfacket ,jag har aldrig mera vatten än vad som ryms i hela systemet när allt är avstängt , men många missar även att skummaren får tuppjuck när vatten nivån stiger i sumpen det är också en sak som kan spruta ur vatten ,så jag har en brytare som funkar som huvud brytare både på skummaren och påfyllaren , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör en digital timer på nivågivaren och låt den endast vara på 30 sek eller vad det nu tar att fylla på dagens avdunstning.

Är lite skeptisk till allt för avancerade nivåvakter, själv använder jag en väldigt enkel otroligt ful orange nivågivare från Sera som jag skulle bli otroligt förvånad om den strulade. (hittar den ej på bild)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på att sätta ett svart pvc rör runt givaren som tar nivån, för att skydda den mot solljus/algtillväxt, men, jag vet inte då växer väl istället nån svamp på den..

Sen funderar jag på att köpa denna; http://www.kjell.com/?item=87139&path= och ersätta givaren med fyra flottörer, två i serie som ger nivån, och två paralella för översvämningsskyddet.. Har jag tänkt rätt måste båda i serien ge signal för att fylla på, men endast en av de parallella ge signal för att stoppa och tjuta varning.. jag vet inte har inte tänkt klart.. jag gillar i alla fall två paralella givare för översvämningen..

Behöver två nivåvakter för jag har två akvarier..

Salar och jaken: Hur fungerar den Sera-grejen? vad är det för givare för nivån? ser bara ett orange hölje på bilden.. och vet ni om det är en separat lågspänningskrets till givaren? eller är allt bara påkopplat rakt på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör digitaltimer som kör i 60sekunder, det är den tid det tar för min pump att fylla på det vatten som avdunstar på ett dygn (2,5L)

Inga brytare/givare som kan krångla. Jag tror på att hålla vissa saker så enkelt det bara går...

Dock så blir inte min så exakt, var tredje vecka får jag bara köra pumpen 30sek en gång, så det diffar 1,25L på tre veckor ;)

Hälsn // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salar och jaken: Hur fungerar den Sera-grejen? vad är det för givare för nivån? ser bara ett orange hölje på bilden.. och vet ni om det är en separat lågspänningskrets till givaren? eller är allt bara påkopplat rakt på?

Det var jag som skrev fel, Dupla skall det vara. Det är en metallkula eller liknande i höljet som rullar bakåt eller framåt inne i höljet och slår på och av kontakten. Liknande som sitter på billiga dammpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...