Guest Stelin Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 sorry, jag såg att nu att du redan hade svarat på det. Citera
Guest Stelin Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citatär det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.Mvh Citera
petrol Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 -"2.Har inte hällt i nåt olämpligt mer än en clowntryckare bland korallerna möjligvis"- Citera
Guest shining Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citatär det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.MvhMöjligtvis om du hade ett akvarium helt fritt från bakterier, annarsnej. Bakterierna som finns i huvudakvariet kommer ta upp ammonium innandet har kommit i närheten av zeolithen. Det jag menade på var att man t.ex. kan ha mycket alger utan att man kan mäta vare sig nitrat eller fosfat i akvariet. Citera
acuario Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citatär det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.Mvh Alldeles rätt Stelin Citera
acuario Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Det jag menade på var att man t.ex. kan ha mycket alger utan att man kan mäta vare sig nitrat eller fosfat i akvariet. Har man mycket alger kära shining men inget mätbart i vattnet beror det på att algerna har absorberat nitrat det betyder inte att det inte finns nitrat. När algerna dör frigörs nitraten. Jag har inga trådalger. egentligen inga algproblem alls. lite brunt har jag men väldigt lite och det tror jag beror på att jag har haft en jonobalans beroende på kemikalimetoden med kalciumklorid och natriumkarbonat men det har jag slutat med för jag tyckte inte om den metoden nu avänder jag andra metoder för att tillföra kalcium och karet har blivit klart bättre. Citera
acuario Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citatär det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.Mvh Alldeles rätt StelinSorry var lite för snabb där. Nitrat är slutprodukten och zeoliten binder nitraten = ett kar utan nitrat . Om man använder zeolit redan vid uppstarten och sköter det så verkar det som om du inte får någon nitrat i vattnet. De som jag känner har haft som mest 0,2mg/l och det är ju ytterst lite. I havet ligger nitratnivåerna på max 0,1Mg/L så det är ju inte illa pinkat eller hur? Citera
Guest shining Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 <>Har man mycket alger kära shining men inget mätbart i vattnet berordet på att algerna har absorberat nitrat det betyder inte att det intefinns nitrat. När algerna dör frigörs nitraten. Jag har inga trådalger.egentligen inga algproblem alls. lite brunt har jag men väldigt liteoch det tror jag beror på att jag har haft en jonobalans beroende påkemikalimetoden med kalciumklorid och natriumkarbonat men det har jagslutat med för jag tyckte inte om den metoden nu avänder jag andrametoder för att tillföra kalcium och karet har blivit klart bättre.</>Det var, som vanligt, inte riktat mot just dig, och ja, jag vet att den frigörs igen. Citera
Guest shining Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Sorry var lite för snabb där. Nitrat ärslutprodukten och zeoliten binder nitraten = ett kar utan nitrat . Omman använder zeolit redan vid uppstarten och sköter det så verkar detsom om du inte får någon nitrat i vattnet. De som jag känner har haftsom mest 0,2mg/l och det är ju ytterst lite. I havet liggernitratnivåerna på max 0,1Mg/L så det är ju inte illa pinkat eller hur?Igen, hur? Citera
Guest Stelin Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 J.Svärd:Nej, jag tycker det verkar vara en hit. Zeolith/fosfatremover blir det.Mvh Citera
Klubbsson Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 zeolit, kan vet vara nått att testa i kampen motbyosis alger?? Det käns som om jag kan behöva pröva något nytt mot dom. Citera
zippo Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 zeolit & fosfatremover är säkert kanon bra men det shining"kanske är inne på,tror jag "äratt båda är en genväg "precis som nitratfilter mm " istället för att skapa en naturlig balans i karet&klara sig utan "genvägar"men skajag nog ta och testa det jag okså . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.