Gå till innehåll

Planer


Guest Stelin

Rekommenderade inlägg

Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citat

är det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citat

är det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.

Mvh

Möjligtvis om du hade ett akvarium helt fritt från bakterier, annars

nej. Bakterierna som finns i huvudakvariet kommer ta upp ammonium innan

det har kommit i närheten av zeolithen.

Det jag menade på var att man t.ex. kan ha mycket alger utan att man kan mäta vare sig nitrat eller fosfat i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citat

är det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.

Mvh

Alldeles rätt Stelin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menade på var att man t.ex. kan ha mycket alger utan att man kan mäta vare sig nitrat eller fosfat i akvariet.

Har man mycket alger kära shining men inget mätbart i vattnet beror det på att algerna har absorberat nitrat det betyder inte att det inte finns nitrat. När algerna dör frigörs nitraten. Jag har inga trådalger. egentligen inga algproblem alls. lite brunt har jag men väldigt lite och det tror jag beror på att jag har haft en jonobalans beroende på kemikalimetoden med kalciumklorid och natriumkarbonat men det har jag slutat med för jag tyckte inte om den metoden nu avänder jag andra metoder för att tillföra kalcium och karet har blivit klart bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat.Att du inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det före du kan mäta det. Slut citat

är det inte just det zeolith gör? eller rättare sagt det tar bort "ämnen" tidigare i processen så att nitrat inte bildas.

Mvh

Alldeles rätt Stelin

Sorrysmiley9.gif var lite för snabb där. Nitrat är slutprodukten och zeoliten binder nitraten = ett kar utan nitrat . Om man använder zeolit redan vid uppstarten och sköter det så verkar det som om du inte får någon nitrat i vattnet. De som jag känner har haft som mest 0,2mg/l och det är ju ytterst lite. I havet ligger nitratnivåerna på max 0,1Mg/L så det är ju inte illa pinkat eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<>

Har man mycket alger kära shining men inget mätbart i vattnet beror

det på att algerna har absorberat nitrat det betyder inte att det inte

finns nitrat. När algerna dör frigörs nitraten. Jag har inga trådalger.

egentligen inga algproblem alls. lite brunt har jag men väldigt lite

och det tror jag beror på att jag har haft en jonobalans beroende på

kemikalimetoden med kalciumklorid och natriumkarbonat men det har jag

slutat med för jag tyckte inte om den metoden nu avänder jag andra

metoder för att tillföra kalcium och karet har blivit klart bättre.

</>

Det var, som vanligt, inte riktat mot just dig, och ja, jag vet att den frigörs igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorrysmiley9.gif var lite för snabb där. Nitrat är

slutprodukten och zeoliten binder nitraten = ett kar utan nitrat . Om

man använder zeolit redan vid uppstarten och sköter det så verkar det

som om du inte får någon nitrat i vattnet. De som jag känner har haft

som mest 0,2mg/l och det är ju ytterst lite. I havet ligger

nitratnivåerna på max 0,1Mg/L så det är ju inte illa pinkat eller hur?

Igen, hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zeolit & fosfatremover är säkert kanon bra men det shining"kanske är inne på,tror jag "äratt båda är en genväg "precis som nitratfilter mm " istället för att skapa en naturlig balans i karet&klara sig utan "genvägar"

men skajag nog ta och testa det jag okså smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...